- mee goreng mamak punya pasal -

Apr 19, 2013


tengah hari tu, tak berapa lapar sebab pagi dah makan heavy.
jadi, malas la nak keluar makan tengah hari.

sebelah petangnya aku kena hadir satu meeting.
wakil bagi kompeni.
kata orang, meeting sebelah petang tak produktif sangat.
fikiran tak berapa nak fresh, huh...alasan!
macam biasa, ahli mesyuarat sepatutnya 20 orang.
yg datang cuma 10 orang.
lagipun mesyuarat ni tak guna peraturan cukup korum ke tidak.
macam-macam alasan lah, bila tak dapat hadir tu.

aku jeling, kat satu sudut tu katerer datang menyediakan jamuan.
bau macam sedap je.
oleh sebab tengah harinya tak keluar lunch, sedikit sebanyak bau makanan tu mengganggu konsentrasi aku untuk menumpukan pada mesyuarat.

mujur juga mesyuarat kali ni tak panjang.
mungkin sebab "mesyuarat petang tak produktif" tu ada betulnya....hahaha

sebaik saja pengerusi mesyuarat membuat ucapan penangguhan sidang, tanpa aku sedar, aku dah pun memegang senduk untuk menceduk makanan.
mee goreng stail masakan mamak atau mee goreng mamak aje pun, tapi nampak macam sedap.
hidangan lain antaranya, roti jala lengkap dengan kari ayamnya, cucur udang lengkap dengan sosnya, dan kuih-muih manis.
memang banyak sebab disediakan untuk 20 orang.
jadi, aku pun ambik kuota untuk 2 orang....hu hu
tamak punya pasal dan teruja dengan mee goreng mamak yg tampak sedap tu aku pun cedok lebih ke dalam pinggan.
cadangnya lepas tu baru ambik makanan yg lain pulak.

aku tengok mamat yg selepas aku pun cedok mee tu banyaknya lebih kurang aku jugak.
kemudian kami duduk satu meja, berdepan-depan.
di meja kami, duduk 3 lagi yg lain. ketiga-tiganya perempuan.
yang 2 orang makan kuih saja, seorang lagi hanya minum teh.
cuma aku dengan mamat tadi yg pinggan penuh dengan mee goreng mamak.

sebaik menyuap, aku dan mamat tadi saling berpandangan.
dia pandang aku, aku pandang mamat tu.
aku tengok dia, dia tengok aku.
adeh...
mee tu dimasak terlebih garam.
masin....!

apa trick aku nak buat ni?
tak makan nanti membazir pulak, dah la letak sepinggan penuh.
aku tengok mamat tu, memperlahankan suapannya.
yang 3 orang perempuan tu leka berborak.

aku buat-buat macam ada panggilan masuk.
pura-pura bercakap dengan seseorang.
sambil bangun aku pun angkut pinggan mee sekali.
aku menuju ke meja hidangan bufet tu.
letakkan pinggan mee, ambik pinggan lain dan cedok roti jala dan kari ayam.
kemudian patah balik duduk ke meja makan.
sambung makan semula, macam takde apa-apa yg berlaku.

mamat depan aku tu masih juga makan mee goreng.
bersusah payah dia menelan dan cuba menghabiskan mee tu
walaupun dia tahu, dan aku jugak tahu hakikat sebenarnya....heheheh


3 refleksi:

Irfa said...

HAHAHA..sib baik x kena darah tinggi.sian mamat tu

rahimin said...

lenkali test sikit dulu, sedap baru timbun dlm pinggan hehehe

bangsawan nilai said...


masalahnya keterer tak test dulu ke main hidang je...kalau org komplen habisla tk dpt order lagi