- segalanya bermula dari langkah pertama . . . -

Apr 16, 2013


ada seorang kawan perempuan kat ofis aku, dah mula puasa.
sejak 2 minggu sudah.
bukan puasa ganti sebab ramadan dah dekat.
tapi puasa sunat, isnin dan khamis.
puasa sunat merangkap, diet...
itu langkah pertamanya untuk kurangkan berat kalaupun tak kurus...
aku tak pasti, sama ada langkah itu menjadi atau tidak.
tak mengapa lah. mula-mula sebab diet.
kemudian jadi amalan sunat yg barakah.

petang ahad hari tu.
aku nampak jiran aku, din, mengayuh basikal pusing taman permainan.
dia guna basikal yang saiznya nampak tak padan.
mungkin basikal anaknya.
masa tu aku tengah cuci kereta.
dia berhenti sekejap, termengah-mengah ambik angin.
"wah semangat kayuh beskal...!" aku menegur.
"badan dah tua, dah berat, kena exercise sket..." balas din.
bagus jugak, langkah pertama jaga kesihatan, keluarkan peluh.
tak kesahlah, walaupun bermula dengan kayuh basikal anak...he he

sempat singgah rumah alang nuar, sepupu aku petang semalam.
hari tu kak lang ada kirim buah bacang.
kebetulan alang nuar duduk kat salak, taklah jauh sangat.
masa tu alang nuar tengah membelek-belek cermin keretanya.
"buat apa tu...." tanyaku sudah terang lagi bersuluh.

"tengah cabut sticker kereta ni...." jawab alang nuar ringkas.
"cabut sticker la dulu. lepas tu kita berenti beli dan makan pulak..." tambahnya lagi.

"nak boikot terus...masih teringin sesekali..."sambungnya

itu pun kira, langkah pertama jugak.
nampak gaya, aku kena ikut gak ni...
tapi,
pilihan adalah hak kita.




5 refleksi:

Irfa said...

baru mlm td anak bujang aku sebut
'dah lama x sarapan kat mekdi'
huhu..

bangsawan nilai said...

hak apa kita nak makan adalah di tangan kita sendiri. jgn jadi sesetengah org meng'haram'kan yg halal

rahimin said...

yep aku setuju.
nk boikot atau tak tu hak memasing...!

||aLeaSaRa|| said...

slm kenal sggh sbb godek bloglist sis irfa he3...owh saya pun mgu lepas dh cabut sticker tu sbb jrn2 dh mula pdg lain mcm.tapi alah diorg pun kdg2 mkn gak kt mcd...he3...

bangsawan nilai said...


slm kenal juga...
jemput lah dtg lagi ya..:)