pemungut hutang

Apr 1, 2009

pemungut hutang hadir dlm banyak bentuk. ah long akan hantar samsengnya pungut hutang. pihak bank akan hantar surat peringatan & mungkin surat lawyer. sekarang ini ada trend baru di kalangan sykt kewangan melantik ejen utk memungut hutang. biasanya ejen akan menelefon mengingtkan pelanggan (pemiutang?) bhw tarikh bayaran dah luput (due). ada yg setengahnya mulut lebih manis dpd gula.ada yg sedikit kasar, mcmlah kita berhutang dgn dia atau bank tu bapak dia yg punya. ada yg telefon pd waktu bekerja. ada gak yg telefon tk kira masa. tk kira waktu maghrib, malam hatta hujung minggu pun. maka itu kadang2 membuatkan kita hilang sabar krn diganggu. khabarnya, mrk ini sentiasa mengawasi bila tarikh due. walaupun kita tk pernah miss bayaran bulanan sekadar terlewat sj pun mrk tetap akan buat panggilan. ada kwn TS bagitau, ejen2 ni akan dpt komisen lebih kalau kita bayar awal atau ikut due. sbb tula mrk tanpa segan silu menelefon kita. kadang2 kita rasa rimas & naik angin dgn gelagat mrk.
ikuti 'sembang-sembang' TS dgn salah seorang dpd mereka.

2 hari lepas (kira2 6:45pm)
ejen: encik.....kami nk maklum yg kami belum terima bayaran utk kereta encik WQ..........
TS: so?
ejen: tarikh terakhir bayaran ialah pd 27.2 lepas
TS: Oooo...baru lagilah, ingatkan dah 6 bulan saya tak bayar...(dgn nada sinis)
ejen: tapi bulan ni dah due encik...
TS: nanti saya bayarla
ejen: bila encik boleh bayar?
TS: okla sekarang jugak saya pergi bayar (ssekali lagi dgn nada sinis)

hari ini. 4:30 pm
ejen: encik.....kami nk maklum yg kami belum terima bayaran utk kereta encik WQ....
TS: you call saya ni dah check ke belum sistem you? (dgn nada sedikit marah)
ejen: tu sbbla saya call encik ni nak tahu encik dah bayar ke belum?
TS: you ada call saya itu hari kan...dan saya cakap nak bayar bila? (suara sedikit tinggi)
ejen: ya. encik ckp nak bayar tapi kami belum terima lagi
TS: kenapa sistem awak lembap sgt. semak org tak bayar boleh, semak org dah bayar tak boleh pulak? (semakin tinggi)
ejen: sbb tula saya nak tahu, kalau dalam sistem ada saya takdalah nak telefon encik (sedikit marah)
TS: so bila you boleh check, saya dah bayar ke belum...?
ejen: hari ni tak boleh, esok baru boleh.
TS: so, awak tunggu aje esok. tengok dah bayar ke belum. kalau belum awak call saya balik (dgn nada sinis)
ejen: maknanya encik dah bayarlah...kalau dah bayar okla
TS: awak tunggula esok. buat apa saya nk bagitau. nak senang kerja awakke ?(sindir lagi)
ejen: tu sbbla saya telefon ni nk tahu (dgn nada tk puas hati)
TS: kalau awak boleh check org tak bayar, check dulula org tu dah bayar ke belum...(membebel)
ejen: oklah cik, terima kaih (letak telefon dgn tergesa-gesa...panas telinga agaknya)


0 refleksi: