sambutan hari jadi

Apr 20, 2009

dlm hidup TS tk pernah sekalipun tiup lilin kek hari jadi. apatah lagi nk buat keraian atau majlis menyambutnya. apa yg istimewa sgt nk sambut hari jadi? adakah seronok meraikan usia yg semakin meningkat? itu semua sekadar ikut-ikutan sj. bukan budaya kita pun.
tp sekrg ni sambutan hari jadi dh mcm satu trend pulak. anak2 TS sendiri akan bertanya bila tarikh hari lahir mrk. ini terutama krn mrk selalu diajak (dijemput) olh kawan2 mrk utk dtg ke majlis sambutan hari jadi. TS tk pernahla pulak buat majlis utk anak2 TS sendiri. biasanya TS akan belikan kek & kami 5 beranak sambutnya di rumah sj. tk jemput sesiapapun. tak da hadiah istimewa pun.
nk sambut utk budak2 okaylah...layankan saja.
hairanlah jugak kenapa nk sambut sgt hari jadi lebih2 lagi yg dh lanjut usia. masih terhegeh2 nak tiup lilin. nak sengih2 bergambar. nak harap hadiah istimewa dpd org lain. nak habiskan duit buat majlis sambutan (kalau dpt sponsor tu lainla...)
for me, my birthday is just another day. nothing special. yg penting kita muhasabah diri, apa yg kita lalui sepanjang usia yg baru itu. mengingati hari lahir, juga bermakna menginsafi hari mati. cukuplah sekadar ingatan, tk payahla nk sambut2, terutama yg dh lanjut usia tu ...!

2 refleksi:

editor kampung said...

ada org sgt pentingkan harijadinya. spt sanggup ambil cuti, kalau org terlupa dia akan merajuk berhari-hari.
tapi bagi saya mcm TS juga, cukup sekadar ucapan selamat hari jadi dpd org tersayang & dekat dengan kita sbg tanda ingatan. spt kata TS muhasabah diri paling utama.

tg shaaban said...

itula pasal. itu cuma pendpt peribadi TS sj. siapa yg nak sambut,terpulangla...
kalau ada yg 'terasa' apa boleh buat.