~ appraisal dan kpi ~

Jan 27, 2011

appraisal digunakan sebagai penilai prestasi kerja. kebanyakan kompeni buat hujung tahun.
ada yg sangat menunggu-nunggu appraisal kerana yakin sudah buat yg terbaik untuk tahun itu. ada jugak yg kecut perut, sebab tahu ukur baju di badan sendiri.
malah sesetengah kompeni, mengamalkan self-appraisal. yg ini lagilah musykil & rumit jadinya. nak angkat diri melambung tak boleh, nak letak rendah pun mengundang padah.
appraisal pengukur penting untuk kenaikan gaji atau kenaikan pangkat.
ada yg naik gaji lebih baik daripada rakan sekerja yg lain. ada yg dapat banyak, ada yg ciput.
ada yg naik pangkat, ada yg kekal di takuk lama. itupun lebih baik daripada tak kena buang.
biasanya boss akan panggil & kita perlu mempertahankan diri.
kalau markah tinggi kenapa, kalau markah rendah apa sebabnya.
kemudian akan ada kompromi, ada yg terpaksa mengalah, ada yg sanggup bertekak.
pastinya akan ada rasa tak puas hati.
ada kalangan yg cemburu.
itu biasa...!

sekarang ni pulak. trend kpi.
sebenarnya lebih kurang juga macam appraisal. pengukur prestasi jugak.
bezanya kita letakkan sasaran di awal tahun & dinilai pada hujung tahun.
kalau capai sasaran, untunglah.
kalau tak capai...sendiri mau ingat. sediakanlah jawapan paling munasabah, diterima akal.
pastinya sama juga, ada yg tak puas hati.
ada yg cemburu.
itu biasa...!

walaupun sebenarnya, kedua-dua kaedah dijalankan secara sulit. bersifat peribadi. atau hanya antara staf itu dengan bossnya saja.
tapi macam mana yg lain boleh tahu. berapa markah si anu itu dapat?
berapa kenaikan gaji si polan itu?
arrrgh...dia tu anak emas boss...!
dia kaki bodek, dapatlah tinggi!

bukankah itu semua rahsia.
macam mana boleh orang lain tahu?
wikileaks....ke?

aku baru saja menghadap boss tadi.
kpi aku?
errr...okeyla

2 refleksi:

rahimin said...

nko kan boss...
apa nk kesah...ha ha

tg shaaban said...

he he
pandai la nko min...