- lengkuas atau halia -

May 18, 2011

aku dalam perjalanan balik dari tesco, bila wifey hantar bbm. pesan aku beli lengkuas. takkanlah aku nak patah balik ke tesco. jadi, aku pun terus memandu balik ke rumah. sambil rancang untuk singgah dulu nanti ke kedai runcit yg dekat dengan rumah.


biasanya barangan basah, atau barangan dapur, wifey yg beli. maksud aku, kalau sama-sama pergi pasar pun, dia yg beli. aku tukang bayar aje. ikan misalnya, hanya beberapa jenis aje yg aku kenal. begitu jugak dengan sayur.


jadi, bila sampai ke kedai runcit, aku sedikit blur, aku terus cari lengkuas. itu saja satu-satunya misi yg harus aku bereskan. malang bagi aku takde sebarang label diletakkan. kalau kat pasar raya, selamat sikit sebab semuanya berlabel. lalu aku main agak-agak saje la. aku ambik 2 ketul. kemudain terus ke kaunter bayaran.


"ini lengkuas kan?" tanya ku pada kasyier.

si kasyier hanya mengangguk-angguk. sambul menimbang dan memasukkannya dalam beg plastik. lepas bayar rm1, aku pun terus balik.


wifey sedang memasak di dapur. nak masak singgang ikan tenggiri, katanya, bila aku tanya masak lauk apa untuk makan tengah hari itu.


sebaik saje dia buka bungkusan 'lengkuas' yang aku beli dari kedai, dia pun mengeluh.


"laaa..., ini halia bukannya lengkuas!"dengan nada geram.


"ye ke? tadi kat kedai, minah tu kata, lengkuas..."aku mempertahankan diri.

0 refleksi: