- orang raya setahun sekali, raya aku 4 tahun sekali -

Aug 16, 2012


raya kali ni aku bila orang ucap selamat hari raya.
aku akan sambut dengan senyum.
senyum lebar yg sudah sampai ke tahap sengih...
kalau orang cerita pasal cuti raya, aku teruja nak join.

raya tahun lepas,
raya 2 tahun lepas.
dan raya 3 tahun lepas.
bila orang ucap selamat hari raya, aku sambut nak tak nak aje.

malah kalau ada yg cerita pasal cuti raya. panjang pulak tu.
aku buat tak dengar je. kalau boleh nak tutup telinga.
mujur juga aku puasa.
kalau ada yg lebih-lebih masa tu, mahunya kena pelempang...he he.

atau ada yg gatal mulut tanya
"raya ni berapa hari cuti...?"
"raya tahun ni kau balik mana dulu?"

ya, dah 3 tahun berturut-turut tak cuti raya.
3 tahun lamanya memendam rasa.
menahan sabar. menahan terkilan.

kali ni aku cakap awal-awal pada boss baru aku.
"boss, dah 3 tahun saya tak ambik cuti raya. kali ni saya nak ambik" aku buat muka sedih.

"yeah, i think, you deserved it...this time around" kata boss.

...dan itulah jawapan yg aku tunggu-tunggu.

petang itu jugak aku mohon cuti utk kelulusan.
bukan 2 hari. bukan 5. bukan seminggu. bukan 10 hari.
tapi.....2 minggu!!!
bagai menebus 3 tahun yg berlalu tu...

giliran aku pulak tanya:
"korang cuti raya berapa hari yek?"

tapi.... apa aku nak buat 2 minggu tu yek??




4 refleksi:

Irfa said...

perghhhhhhhhhh 2 minggu cuti raya
terbaeklah..buat2 bertanam jagung depan laman kalau dah takde apa nak buat tu ;)

selamat hari raya
jgn marah ye..gurau je ;)

bangsawan nilai said...

selamat hari raya utk irfa & famili juga ye...
esp kakak di klate...

Anonymous said...

selamat hari raya bangsawan nilai...wah cuti panjang, sakan

rahimin said...

slmt hari raya.
ada open house tak/