- selamat datang ke dunia baru -

Aug 30, 2012

memang eril dan erol sejak dulu sibuk nak bukak akaun fesbuk.
kata mereka kengkawannya ramai yg dah ada fesbuk.
tapi aku buat tak dengar dan layan tak layan je.
wifey pun sama.

balik dari kampung hari tu aku perasan yg eril dan erol ada sembunyikan sesuatu.
biasanya mereka guna lap top aku atau wifey utk main games.
bunyinya kuat. kalau tak perang-perang main bola atau lumba kereta.
tapi aku perhati sejak balik hari tu, senyap je bila guna lap top.

akhirnya, beberapa hari lepas rahsia terbongkar.
dua-duanya dah ada akaun fesbuk.
ini gara-gara pengaruh sepupu sepapat mereka masa cuti raya di kampung hari tu.
mereka yg tolong bukak kan akaun.

oleh sebab mereka masih bawah umur, mereka pun tibu umur.
guna tahun lahir lebih dewasa.
aku perhati eril guna profile pic gambar tepi pantai.
erol pulak guna pic dragon ball.

sejak dua menjak ni, mereka asyik sibuk mengira pertambahan freind list.
aku cakap, kalau nak cepat bertambah, carilah dan add la kengkawan yg kenal.
nak harap diorang add memang lambat la.

aku tak menggalak atau menghalang.
tapi wifey cepat-cepat add dan 'paksa' diorang approve.
nak monitor, katanya ha ha ha

semalam erol mengeluh sebab susah nak cari nama kengkawannya untuk add.
aku katakan mungkin diorang tak guna nama sebenar.
ialah nama samaran yg kengkadang mengarut dan takde maknanya.

"kenapa tak pakai nama betul?" erol heran bila aku cuba jelaskan.

selamat datang ke dunia digital. dunia maya. dunia siber. dunia penuh pancaroba...!
ramai yg menipu dan hipokrit. nama sendiri pun tipu...he he

mujurlah erin masih tak ambik pot.
kalau tak mau lagi kecoh jadinya. mulut mak nenek tu...he he
biarlah dia dgn teddy bearnya....

2 refleksi:

Irfa said...

kdg2 takut nak hadap hari depan.kontrol mcm mana pun,pengaruh sekeliling kdg2 lebih kuat..

sama2lah kita doa moga anak2 kita tak sesat

si kakak ari tu mintak nak fb..saya buatkan.ralit la kejap tapi bila ada kawan kutuk dia kata 'eleh..nak belagaka letak gambar kat oversea'terus dia cakap 'kakak tak suka facebook..umie tutupla'

rahimin said...

budak2 zmn skrg...