Gaji ekstra

May 26, 2010

bagi orang yg makan gaji macam aku, gaji bulanannya tetap. takde insentif elaun lain. kalau ada claim pun, tak masuk dalam gaji.
polisi aku biasanya jarang sekali keluarkan duit gaji sekali gus. lagi banyak duit di tangan makan cepat pulak habisnya.
biasanya aku akan keluarkan duit daripada mesin atm. rm1 ribu setiap kali.

jadi bila gaji masuk semalam, aku pun keluarkan duit dengan jumlah seribu. terus saja tekan butang wang segera. tanpa melihat baki. lagi pun seingat aku baki dalam akaun hanyalah sekitar rm14.70...ha ha ha

tapi ada keanehan bila aku tengok slip resit. baki akaun masih banyak lagi. aku agagk-agak tak kurang daripada rm600. aik...
takkanlah kompeni aku bagi bonus senyap-senyap je!

timbul pulak di fikiran aku, kalau-kalau bahagian akaun terlebih bayar, kalau aku terpakai nanti, kena gantikan balik...lecehla.

aku cuba berkira-kira, campur tolak kali bahagi. memang yakin, duit ekstra dalam akaun aku.
seingat aku, takdalah pulak join mana-mana mlm, bisnes online/internet, infiniti, dapat rm100 setiap kali log in fb, atau bayaran nuffnang atas iklan pada blog aku...satu pun tidak!
jadi aku berpijak di bumi nyata...lagipun setakat 600 lebih je bukan beribu-ribu...

*********

petang tu, aku cuba dapatkan kepastian daripada bahagian akaun. rupa-rupanya mereka dapat banyak pertanyaan pasal gaji berlebih. bayaran yg sepatutnya didebit secara bayaran ansuran bulanan seperti pinjaman peribadi, tabung haji, asb tidak ditolak.

itulah puncanya gaji lebih untuk bulan ni. alasan yg diberikan oleh bahagian akaun bahawa mereka baru saja mengoperasikan sistem baru bayaran gaji. jadi ada masalah sikit pada sistem. itu yang yg sepatutnya ditolak tetapi tidak ditolak.

kenapa nak guna sisitem baru kalau sistem lama tidak bermasalah? kenapa guna sistem baru yg tidak diuji dulu sepenuhnya? janganlah pulak, gaji bulan ditolak double, semata-mata kerana sistem bahagian akaun yg buat kesalahan tetapi pekerja yg jadi mangsanya...harap-harap tidak!

0 refleksi: