Tak seindah dulu

May 14, 2010

aku pernah buat sorotan berkaitannya dalam entri blog ini tak berapa lama dulu (sorry tak buat link). seingat aku, dipaparkan gambar & pada akhir entri aku mengatakan akan datang berkunjung lagi jika ada kesempatan.

ya, aku menulis tentang pantai penyabung. terletak antara endau-mersing. beberapa bulan dulu aku ke situ bersama famili. sempat mandi-manda. ramai pengunjung. pantainya bersih. pemandangan yg cantik mendamaikan hati.

minggu lepas, aku sempat ke sana lagi. bukanlah semata-mata ke sana tetapi terlanjur balik kampung wifey. kali ini, jauh berbeza. pantainya kotor, terbiar. sampah sarap merata-rata. pengunjung pun tak ramai. pantainya berkeladak, tak sesuai untuk mandi manda.

mengapa jadi begitu?
siapa yg bertanggungjawab membersihkan pantai? sikap pengunjung jugak tidak membantu. sampah daripada bekas makan minum terutamanya, dibiarkan saja di sepanjang pantai. pantai yg cantik sudah tercemar.

kecewa, orang awam tak tahu menghargai keindahan alam semula jadi...kami hanya singgah di situ sekejap saja. hasrat untuk mandi-manda & berkelah pun terbantut. pulang dengan perasaan kecewa.

kalau terus-terusan diabaikan, pantai penyabung ini akan kehilangan pengunjung. pengusaha chalet akan gulung tikar. kedai makanan laut akan tutup. pengusaha bot akan hilang pelanggan. orang kampung di situ akan hilang mata pencarian.

0 refleksi: