gangguan hidung

May 12, 2010

hampir sepanjang hari semalam aku terpaksa 'menumpang' bilik ofis rakan sekerja. puncanya, bau yg kurang menyenangkan dalam bilik ofis aku. menyusuk hidung. syarikat pest control yg dipanggil datang tak kunjung tiba.
jadi sepanjang hari itu jugaklah aku terpaksa 'mengganggu' rakan sekerja itu. biarpun dia tidak kesah, tetapi aku rasa kurang selesa kerana menyusahkannya.
aku jangkakan bau busuk itu datang kemungkinan besar daripada bangkai binatang. terutsma cik t. anehnya pintu bilik & tingkapku sentiasa bertutup sepanjang masa. dan daripada mana mula datangnya cik t yg sesat itu tidaklah diketahui. sesat gamaknya. kalau ada pun lorong atau lubang yg boleh dimasukinya hanyalah di bahagian siling yg ditebuk untuk sambungan kabel elektrik. lagi pulak yg aku tahu bilik rakan sekerja sebelah (bukan rakan sekerja yg aku tumpangi) sahaja yg sentiasa dibiarkan terbuka. aku sendiri tak tahu & tak mahu ambik tahu kenapa pintu biliknya sentiasa dibiarkan terbuka...
rakan yg lain mengaitkannya dengang kemungkinan sisa makanan yg dibuang dalam bakul sampah di bahagian pantri. ini disebabkan ada kalangan staf yg makan di ofis. sisa makanan dibuang ke dalam bakul sampah yg tidak bertutup. itu sudah pasti menarik minat makhluk asing termasuk cik t.
+++++++++++++
hanya sehingga 3 petang barulah pekerja pest control datang. selepas memeriksa bilikku, mereka tidak menjumpai sebarang punca bau apatah lagi bangkai binatang yg disangkakan itu. mereka pun beredar pergi & memaklumkan bersedia datang jika bau itu 'muncul' kembali. aku hanya masuk ke bilik ofis, sejam kemudian. buka pintu & tingkap. anehnya, mendapati bau itu sudah semakin hilang.
jadi, dari manakah punca bau itu?

0 refleksi: