fikir-fikirkan

Apr 14, 2009

bila kerja banyak, kita mengeluh. Kita geram dengan boss, asyik kita aje yg kena buat, staf lain relaks. tapi kita tak pikir ada org yg kais pagi mkn pagi. kita tak terbayang org yg menganggur, takda kerja atau dibuang kerja.
bila kita beli makanan di kedai, rasanya tak sedap (mengikut selera kita). kita merungut, dalam hati kata lain kali aku tak beli dah kat kedai ni…pernah tak terfikir, ada yg makan nasi dgn kicap saja hampir setiap hari. atau ada yg tak makan berhari2 sbb takda makanan, kebuluran.
bila longkang depan rumah tersumbat, kita salahkan majlis bandaran – tak buat kerja, lembap, makan gaji buta. kenapa tak sekali2 ajak jiran sebelah rumah gotong-royong bersihkan. kalau air bertakung, nanti nyamuk aedes boleh hidup, demam denggi boleh mengancam.
bila team kita kalah, kita kutuk pengadil, hujan, padang becak. kita mengaruk, kita bakar kereta (mcm kat kelantan). tapi team kita adalah manusia biasa, ada masa tak perform, ada yg injured, coach salah taktik. lagipun adat pertandingan - ada kalah menang - takkan nak jadi champion memanjang.
kalau harga barang naik kita salahkan kerajaan, kita kutuk menteri. Tapi bila ada jualan murah kita borong sampai tak cukup troli. beli barang keperluan di carrefour, giant, tesco yg sebenarnya tak semua harganya murah. Kenapa tak beli kat kedai depan rumah aje, jimat minyak kereta., jimat duit parking.
kita prihatin berat badan bertambah. diet bagai nak rak, pergi pusat penjagaan badan, beli ubat pelangsing. tapi tak bersenam, tak berjoging, asyik duduk menghadap tv, mkn makanan segera. berat badan turun tapi penyakit lain yg datang…

ada banyak lagi yg tak tersenaraikan tapi boleh kita fikir-fikirkan.sebagai manusia kita tak pernah puas. kita mahukan kalau boleh hidup kita sesempurna mungkin

1 refleksi:

tdevaraj said...

Sebenarnya, kita kena bermuhasabah setiap hari bagi membetulkan diri kita..dah adat manusia, kuman di seberang boleh nampak, gajah depan mata tak kelihatan...

So, setiap kali kutuk atau mengeluh, eloklah cermin-cermin diri...