Usah sandarkan harapan

May 13, 2010

aku memang peminat sukan. walaupun bola sepak masih no. 1, aku meminati hampir semua jenis sukan. sekarang sedang berlangsung kejohanan piala thomas (piala uber pun ada). negara kita sebagai tuan rumah. kali terakhir malaysia menjuarainya ialah tahun 1992 - era adik-beradik sidek, cheah soon kit, foo kok keong - juga ketika berlangsung di KL.

jadi harapan tentunya berbunga untuk merampas kembali piala itu walaupun dianggap sukar kerana tembok besar china perlu dirobohkan.

masalahnya dengan pemain pasukan kita, tak kiralah apa jenis sukan pun, kalau kita sandarkan harapan yg terlalu tinggi, mereka akan menghampakan. tetapi jika tak diberikan harapan, perkara sebaliknya berlaku. mereka membuat kejutan.

itulah yg berlaku malam kelmarin, kecundang di tangan jepun di peringkat kumpulan & akibatnya terpaksa melalui laluan sukar di suku akhir & semi final. kecuali chong wei & pasangan koo kien kiat/boon heong yg lelainnya menghampakan sekali sekalipun sudah mendahului dengan selesa. mulalah mereka dilabel, dikutuk & dicerca oleh penyokong sendiri yg terlalu mengharap. seolah-olah langit dah runtuh!

berdepan dengan denmark di suku akhir, harapan dikatakan tipis kerana denmark lebih gagah daripada jepun. namun nyatalah dalam pada keyakinan yg sedikit goyah untuk menyandarkan harapan tinggi, masih ramai yg memenuhkan stadium memberi sokongan. tak kurang juga yg terpaku di depan tv menyaksikan secara langsung. rupanya masih lagi kita menaruh harapan....

bila tidak diberikan harapan & tidak dijangkakan, seperti selalu...pasukan malaysia menang.
bertemu china di semi-final jugak, pasukan malaysia bukanlah turun sebagai pilihan. apakah sekali lagi upset akan berlaku?

ya, kita masih menyandarkan harapan rupanya...

2 refleksi:

Azree Ariffin said...

moga-moga Malaysia akan berjaya... amin...

bangsawan nilai said...

lebih baikla bersandarkan harapan daripada bersandarkan kenangan...