~ aduhai... kereta pinjam ~

Nov 23, 2010

bayangkan memandu kereta sendiri yg kita tahu 'perangai'nya. ia ibarat kawan yg setia. kawan yg setia tidak memberikan masalah kepada kita. kecualilah 'sakit pening' sesekali. perlu kita ubati atau hantar ke klinik.

bayangkan pula kita memandu saban hari, ulang alik ke tempat kerja sejauh 100km. kereta kita masih setia. tak pernah meragam di tengah jalan. menghiburkan dengan sistem audionya. menyamankan dengan sistem penyaman udaranya. selesa, walaupun ada ketika terpaksa bersesak di jalanan.

bayangkan bila kereta kita itu kotor. mata kita sakit. bila ada masa terluang, kita cuci dan basuhnya hingga bersih. sapu dengan bahan pengilap, hingga berkilat. hinggakan tayarnya pun kita cuci & sembur hingga bersilau macam baru.

bayangkan pula, bila kita terpaksa memandu kereta yg dipinjam. tak selesa. banyak ragam yg perlu kita fahami. kerenah yg terpaksa ditangani.
lebih buruk lagi, bila enjinnya mati di tengah jalan yg sesak.
sistem audionya rosak.
penyaman udaranya, tak dingin malah menyesakkan udara.tempat duduknya berhabuk dan comot.
pelbagai 'bunyi' kedengaran ketika memandu. gegar sana, gegar sini.
tingkap autonya tak boleh dibuka. jadi anda terpaksa membuka pintu untuk membayar tol.
tak ada alat kawalan jauh. guna manual saja kuncinya.
speedometernya rosak. hinggakan kita tak tahu sedang memandu selaju mana, 100kmj, 120kmj atau 50kmj.
lebih buruk lagi meternya menunjukkan kita memandu selaju 140kmj walaupun sebenarnya berada di lorong kiri di belakang lori kontena yg memandu sekitar 70-80kmj/

bayangkan jika jalan sesak, kereta di belakang membunyikan hon kerana enjin mati tak semena-mena.
atau enjin mati ketika membayar tol.
atau anda terkial-kial menghidupkan enjin semula bila ia terhenti di lampu isyarat. sedangkan memandu di jalan bandar, pantang lepa atau lewat sikit ada yg hon atau marah-marah. paling tidak kita diberikan jelingan tajam & muka masam mencebik...

senario di atas, aku alami hari ini. dan mungkin beberapa hari lagi...
argh.......!!

0 refleksi: