~ salesman ~

Nov 17, 2010

jumaat lepas, aku diberitahu yg kereta yg dibooking 'dah sampai'.
oleh kerana ada 'masalah' dengan surat pelepasan bank, hasrat untuk tandatangan agreement terpaksa ditunda ke hari isnin.
sebaik habis 'seminar' yg aku hadiri, aku pun ke seremban. ke bank yg beri pinjaman.

sebelum itu, aku sudah menghubungi salesman itu. dan janjinya akan bertemu denganku di bank itu. aku menjangkakan yg akan mendapat kereta baru hari tu. jadi aku datang dengan kereta yg hendak di trade in. malam sebelumnya aku sudah mencuci kereta itu walaupun dalam hujan!

sesampai di sana, aku pun berurusan dengan pegawai bank. walaupun sedikit sukar mencari lokasi bank, mujur ada google map. hujan mula turun dengan lebat. salesman masih belum muncul, walaupun katanya on the way sewaktu aku menelefonnya sebaik tiba di bank seperti yg dimintanya.

tiba-tiba muncul seorang sales girl, seorang ah moi dari syarikat kereta yg sama. katanya dia mengambil alih tugas dari salesman itu. di tangannya, ada fail lengkap dokumen berkaitan kami & urusan pembelian itu.

aku mula hairan. dan bertanya segala macam soalan.
akhirnya si ah moi terpaksa menceritakan perkara sebenar.
si salesman itu sebenarnya sudah pun bertukar tempat kerja. lebih tepat berhijrah ke kompeni lain. syarikat kereta juga, sebagai salesman juga. ya, sudah 2 minggu. patutla, tak 'cergas' seperti salesman sepatutnya. aku pulak yg asyik tertanya-tanya & menelefonnya. menanyakan perkembangan kereta. sedangkan dialah yg sepatutnya beriya-iya nak menjual kereta. iyalah, komisen daripada jualan kereta adalah mata pencariannya. sebenarnya, aku adalah 'pelanggan' terakhirnya di kompeni kereta itu. dan akulah pelanggan terakhir yg membeli kereta daripadanya.
sebetulnya. kereta baru yg aku booking, belum pun diorder daripada kilang. sebarang urusan pendaftaran kereta dengan jpj belum dibuat. janji, bahawa kereta akan dapat hari itu, tidak mungkin berlaku. maknanya, proses itu hanya akan bermula pada hari aku bertemu ah moi salesgirl itu.
dan pada jangkaannya, kereta baru tersebut mungkin hanya dapat 'secepat-cepatnya' 2 minggu daripada hari ini....
arghhhh!

2 refleksi:

tdevaraj said...

Salesman tu tak beretika langsung. Kau teraniaya..biasanya doa orang teraniaya dimakbulkan..nasib salesman lama di tangan you..

tg shaaban said...

entahla...

yep, salesman itu akan dpt juga balasannya. kalau tdk hari ini. esok atau suatu masa nanti...