~ terbaik atau terbalik ~

Nov 2, 2010

petang semalam aku diarahkan untuk ke JB. bulan depan.
bermalam di sana. buat tempahan flight & hotel.
mewakili kompeni ke majlis malam anugerah. buku terbitan kami yg aku tangani menang lagi.
demikian aku dimaklumkan. surat daripada penganjur anugerah diterima oleh boss.
buku daripada pengarang yg sama ini memenangi anugerah utama pada majlis anugerah tahun lalu.

pagi ini, aku mula buat perancangan dan nak buat tempahan apa yg patut.
semasa aku semak semula surat tersebut didapati, buku yang kami calonkan hanyalah pemenang anugerah saguhati, bukannya hadiah utama seperti yg dimaklumkan oleh boss.
ada sedikit kesilapan & salah makluman, rupanya.
pengarang sama menang anugerah utama tahun lepas.
mungkin sebab itu karyanya tak menang tahun ni, sekadar hadiah sagu hati yg diberikan.
cuma aku nak tengok buku yg memenangi anugerah buku terbaik tahun ini memang benar-benar terbaik dan melalui proses penilaian juri yg telus.
kalau betullah sekadar memberi peluang kepada penulis lain pula disebabkan pengarang sama sudah menang, tak patutlah dan tak wajar.

kalau dah anugerah mencari yg terbaik, waima biar pun orang yg sama memenanginya berturut-turut atau muka yg sama, apa masalahnya?
sama jugaklah dalam pertandingan sukan, kalau individu atau pasukan yg konsisten, merekalah yg jadi pemenang. hatta saban tahun pun tak mengapa. sebab mereka memang diakui terbaik.

0 refleksi: