"Ada duit kecik tak..."

Apr 16, 2010

dah acap kali aku ditanyakan oleh jurujual, pekedai atau kasyier "ada duit kecik tak..?"
malah kadang-kadang duit yg dihukurkan bukan dalam jumlah besar, kadang-kadang rm10 atau rm5 saja, tapi masih ditanyakan begitu.
lebih buruk lagi ada peniaga yg mintak kita sendiri tukarkan wang "di kedai lain" & kemudian datang semula membayar ke kedainya setelah dapat "wang kecil".
kalau waktu pagi, kedai baru buka mungkin adalah sedikit alasan. tapi kalau dah tengah hari atau petang masih ada masalah takda tukaran wang kecil, itu bukan orang berniaga, lebih baik main pondok-pondok yg gunakan duit olok-olok.
bagi aku kalau nak bukak kedai atau nak berniaga, perlulah bersedia. bersikap proaktif, profesionall, layanan kelas satu. sediakan wang kecil.
sebab tulah kalau kita berurusan di pasar raya besar tak pernah timbul masalah tukaran wang kecil.
di plaza tol, misalnya, pernah tak berlaku masalah tukaran wang kecil, meskipun kita memandu melaluinya pada waktu subuh sekalipun...tak pernah!
ataupun kita ke kedai serbaneka 24 jam, pada waktu tengah malam pun masih ada wang tukar.
itulah peniaga atau organisasi perniagaan yg berorientasikan pengguna.
itulah yg berlaku semalam, bila aku ke sebuah klinik (yg tertera servis 24 jam) untuk beli sejenis ubat. tertera pada pintu masuknya "doktor tidak bertugas 8:30pagi -6:00ptg". bayangkan klinik 24 jam tidak ada doktor...lebih baik tutup saja!
waktu itu sudah jam 12:00 tengah hari. pekerjanya sedang "sibuk" baca surat khabar.
harga ubat yg aku kehendaki itu cuma rm5. oleh sebab aku tidak ada wang kecil jadi aku hulurkan nota rm50. katanya klinik tidak ada tukaran wang kecil pada waktu itu.
pekerja itu kelihatan teragak-gak untuk memberikan aku ubat itu. walhal itu salah mereka!
oleh sebab aku tinggal berhampiran, aku katakan akan singgah bayar pada sebelah petangnya, sebagai penyelesaian...

2 refleksi:

tdevaraj said...

dalam hal ini, aku respek kedai mamak..jarang ada masalah duit kecik

rahimin said...

berapa kecik lagi kecik...itu la kadang2 tk paham org berniaga ni esp. peniaga melayu.
tukarla duit kecik siap2. bukanke 'pelanggan sentiasa betul'