"...go straight, don't belok-belok!"

Apr 9, 2010

aku ada janji temu dengan pengarang petang semalam.
bukan seorang, tapi dua orang.
sehabis perbincangan dengan pengarang pertama, aku menuju ke lokasi pertemuan kedua. aku sudah pun google untuk tunjuk arah ke sana. pada satu simpang aku ternampak tanda arah menunjukkan tempat pertemuan yg dituju.
namun begitu, ada masalah timbul. sebaik sampai di bangunan tersebut, tidak ada satu tanda arah atau papan tanda yg menunjukkan itulah tempat yg betul. aku sedikit terkial-kial. tanda tanya mula muncul di fikiran. mungkinkah aku tersilap
kebetulan, lalu seorang lelaki muda, lalu ku tanyakan betul ke di situ tempat yg aku tuju?
jawabnya bukan. lalu dia pun menunjukkan arah padaku. daripada penerangannya ternyata lokasinya jauh daripada tempat aku berdiri ketika itu.
"encik kena ikut jalan depan ni. jumpa round about, lalu depan bangunan canseleri. lepas tu jumpa satu simpang masuk kiri. terus je, sampai jumpa stadium. belah atas daripada stadium, ada satu bangunan. ada tulis keris mas . bangunan tu 10 tingkat. tempat yg encik tanya tu, tingkat 4".
uargh...agak jauh juga. masuk kanan masuk kiri. bukan sekadar go straight, don't belok-belok!
"tapi tadi kat simpang tu, ada papan tanda tunjuk di sini tempatnya...?"tanyaku semula.
"ye ke, encik salah baca kot" katanya lagi penuh yakin.
aku jadi makin keliru. aku biarkan saja dia berlalu pergi.
walaupun tadinya yakin, aku sampai di tempat yg betul.
lalu, aku telefon semula pengarang yg nak ku jumpa itu. dia mohon maaf, masih dalam perjalanan ke situ. dia ada perkara mendesak yg perlu diuruskan. "dalam masa 5-10 minit, saya sampai..." maklumnya.
tidak pula aku tanyakannya sama ada aku berada tempat yg betul...
jadi aku ambil keputusan, untuk menunggu kedatangan pengarang itu. kalau dia tak jugak sampai dalam tempoh 5-10 minit yg dikataknanya itu, maknanya aku menunggu di tempat yg salah.
beberapa minit kemudian, meluncur sebuah kereta civic hitam berhenti tak jauh daripada tempat aku berdiri. ya, dialah pengarang yg aku tunggu.
dan memang betul, di situlah tempat kami sepatutnya berjumpa!

0 refleksi: