bila abang long jadi chef

Oct 14, 2009

ahad lepas aku sekeluarga ke kajang. rumah abng long, utk beraya.
menjadi amalan kami sjk beberapa thn kebelakangan akan mengadakan rumah terbuka utk adik-beradik shj. rumah terbuka ttp kehadirannya tertutup, kalau boleh dikatakan begitu. olh sbb dah lama jugak tk menjejak kaki ke umah abg long, aku terlewat tiba sbb termasuk ke tmn perumahan lain yg kusangkakan lokasi rumah abg long. nasib baik 'gps' manual menggunakan telefon membantu tunjuk arah.

terlanjur kami dh berkumpul, turut diadakan sekali majlis tahlil & baca yasiin bulanan. maknanya, kali ini abang long sbg tuan rumah.

semua adik beradik hadir. kecuali usu yg sibuk berkempen pilihan raya kecil di bagan pinang, dan hari itu jugak merupakan hari pengundian di sana.
manakala atih jugak tk dpt dtg sbb anaknya tdk berapa sihat

selesai bacaan doa, maka acara makan-makan pun dirasmikan. menu utamanya nasi tomato. makanan lain termasuklah bubur kacang durian, bubur puteri mandi, tahu sumbat, buah2han dan kuih muih. menariknya, nasi tomato dimasak sendiri olh abg long. not bad utk cubaan sbg seorg yg baru belajar memasak. buktinya aku & angah menambah sepinggan lagi. yg lain2 pun aku tengok, mkn dgn begitu berselera sekali. kak lang yg merupakan chef no.1 turut memuji masakan abg long. abg long hanya tersengih aje . . .

kalau acik boleh memasak nasi beriyani arab & abg long boleh buat nasik tomato, maka tercabarlah kami adik-beradik yg lain. maksud aku yg lelakilah.

balik dr kajang, kami melalui semenyih bukannya highway PLUS utk pulang ke nilai. tujuannya utk mencuba highway LEKAS. ternyata jlnnya tdk sibuk & lebih selesa. tol pun kurang 20 sen. lain kali kalau ke kajang atau ke rumah abg long, dh tentu aku akan gunakan LEKAS.

0 refleksi: