courtyard

Oct 9, 2009

masa beli rumahku dulu, bhg yg menarik perhatianku ialah courtyard.
memang ada dlm pelan rumah asal.
kebanyakan rumah lain di kaw. kejiranan menutup bhg courtyard utk dijadikan sbhgn bhg rumah. ada yg jadikannya bilik solat, bilik tv, bilik studi mcm2 lagi.
tapi aku kekalkan coutyard itu. itulah ciri rumah yg istimewa bgku. bukan semua rumah lain ada courtyard. lebih dpd itu, ada yg sanggup mengubah suai rumah utk memasukkan ruang courtyard.

masa mula2 berpindah ke rumah ini dulu mcm2 yg aku rancangkan utk courtyard. aku bercadang utk letakkan water features. mungkin letakkan akuarium. atau bina kolam ikan kecil. atau air pancut. atau mini akuaria. atau koloni tumbuhan air. atau konsep tropika. mungkin bela ikan koi.

pendeknya, mcm2 yg aku rancangkan. tp akhirnya, disbbkan bajet lari, aku cuma tanam beberapa pokok & pokok jenis gantung. ttp disbbkan tanaman dlm courtyard memerlukan jagaan rapi & berterusan, aku tk dpt berikan komitmen itu. maklumlah, keluar awal pagi & pulang dh dekat maghrib. hujung minggu pula 'sibuk' berehat. makanya tanaman dlm courtyard tdk terjaga. bajet pula berterusan tk cukup. bukan tkda duit, ttp prioriti kewangan ditumpukan utk kegunaan lain.

courtyardku, sering terbiar. malah dah jadi mcm stor bila segala brgn sudah terpakai, dilonggokkan di situ. disbbkan aku bercuti. aku ambik masa ni utk membersihkan courtyard. sepanjang hari ini, aku bersihkannya. semua barangan yg tak septutnya berada dlm coutyard aku keluarkan. sbhgnnya, aku buang terus.

menjelang petang, courtyard sudah aku 'pulihkan'. aku merancang utk, mengembalikan fungsi courtyard ini. aku nak muatkan hiasan tumbuhan air. mungkin kolam mini. mungkin bela ikan. mungkin lengkapkan, air pancut mini. . .

itupun kalau ada bajet . . .

0 refleksi: