Hantu lelaki

Feb 12, 2010



sedar atau tidak hampir semua cerita hantu sama ada dalam wayang atau drama, siri tv atau yang diceritakan orang tua-tua atau cerita hantu zaman moden era ict & globalisasi, kebanyakannya adalah hantu perempuan. mungkin hantu perempuan lebih ramai. atau hantu perempuan lebih menakutkan. ataupun perempuan lebih sesuai jadi hantu.

kalau tengok cerita hantu di tv atau wayang pun, pelakon yang jadi hantu adalah perempuan. sebabnya mungkin lebih mudah 'dihantukan' oleh jurumekap. selalunya hantu digambarkan berambut panjang. maka lebih sesuailah perempuan jadi hantu. kalau hantu rambut panjang tu adalah lelaki, tentunya kelakar pula jadi hantu rockers, bukan?

seingat aku, hantu lelaki yang paling terkenal ialah dracula ataupun hantu dalam nigtmare on elm street. selainnya, hantu lelaki sukar ditemui...

begitu jugalah dalam cerita yang sering kita dengar daripada orang tua atau kawan-kawan. termasuk cerita hantu moden. kalau dengar bunyi hantu, orang kaitkan dengan suara mengilai atau jeritan menakutkan. suara mengilai yang sesuai ialah suara hantu perempuan. bayangkan kalau hantu lelaki mengilai, tentunya orang yang mendengar langsung tak takut malah mungkin ketawa mendengarkannya...

hantu perempuan selalu digambarkan sebenarnya seorang yang cantik serta cun. antaranya termasuklah maya karin dalam puntianak harum sundal malam. oleh itu, agak susah nak gambarkan lelaki cantik untuk menjadi hantu!

tapi dewasa ini, dipercayai jumlah hantu lelaki semakin mengatasi hantu perempuan. mengikut kajian yang aku buat sendiri, kemunculan hantu lelaki ini ada kaitannya dengan kemajuan teknologi. lebih membimbangkan, hantu lelaki ini berkeliaran di mana-mana termasuk di siang hari. malah boleh berupa seperti manusia biasa sebab ianya memang manusia biasa yang berhantu.

berikut ialah sebahagian hantu lelaki yang semakin berkembang biak:

hantu dadah - nak cari mudah je teutama di bawah jambatan atau lorong belakang sekitar KL

hantu kereta - ubah suai kereta dengan macam-macam aksesori yg lebih mahal dpd harga kereta tu sendiri
hantu motor - kerjanya asyik nak merempit aje

hantu bola - ada yang sanggup berjaga sampai pagi tengok live & terus pergi ofis

namun begitu, tak dapat dipastikan pula siapakah antara lelaki atau perempuan yang ramai jadi hantu blog atau hantu facebook!
ini kena buat kajian mendalam...

7 refleksi:

rahimin said...

kah...kah kah
hantu bola tu trmasukla tuan punya blog ni!

editor kampung said...

hantu blog & hantu facebook memang ramai terdapat di ofis.
ngadap komputer & chatting masa kerja.
hapuskan hantu ni, segera!
he he he...

suriahoney said...

antu seksi takde?

tdevaraj said...

laaa dia tu manusia... hmmm
tak jadi beli paku

suriahoney said...

kalau i antu, i cekik u dulu!

tdevaraj said...

mengapa nak cekik saya dulu? apa salah daku? patutnya kau cekik TS supaya sama-sama jadi antu

Anonymous said...

antu feberet gua, HANTU TETEK