~ sudah terbeban, batu pula digalas ~

Sep 15, 2010

sengaja diubah bidalan kata asal "tiada beban batu digalas".
sebagai pekerja, nak tak nak, kena patuh pada arahan kerja. meski adakalanya kita rasa sangat tertekan dan terbeban dengan tugasan yg diberikan.
malah ada ketikanya kita berasa, seolah-olah pekerja lain melakukan kerja yg lebih mudah berbanding kita. macam tak adil pulak dirasakan. walhal gaji sama-sama dapat. jawatan pun lebih kurang sama saja.

seorang rakan sekerja merungut terpaksa mewarisi beban kerja yg tidak sempat disiapkan oleh bekas rakan sekerja sebelumnya. jadi dia terpaksa mewarisi tugasan menyiapkannya. mahu tak mahu, terpaksa juga dikerjakan, meski payah. lebih-lebih lagi jika sudah 5 tahun, masih belum ada sebarang progres.

ya, aku akui bukanlah mudah. lainlah kalau kita diberikan tugas spesifik menumpukan kerja yg itu saja. dilepaskan daripada tugasan lain. ini tidak, jika ditumpu yg itu, kerja yg lain & rutin harian yg berlambak itu pula akan terabai atau sangkut.

lebih setahun dulu, aku diberi tugasan maha berat, menyiapkan kerja penerbitan selepas 9 tahun tertangguh. tangan bertukar beberapa kali. luar biasa atau mungkin juga mustahil untuk menyiapkannya. tapi sebenarnya tiada apa pun yg mustahil. sebenarnya tugas yg aku pikul itu tertangguh hanya kerana langsung tidak dikerjakan. sedangkan ia sebenarnya sudah separuh jalan, malahan sampai ke peringkat pruf. rumit memanglah rumit tapi itu bukanlah alasan untuk menangguhkan kerja. sudahnya pewaris seperti aku yg jadi mangsa keadaan.

dengan beban kerja harian yg berbaris panjang, aku perlu bijak mencari ruang menyiapkan kerja serentak. apakan tidak, aku diarahkan menyiapkan kerja 9 tahun dlm masa 6 bulan!
lebih memeritkan & menyukarkan aku ialah campur tangan dan perhatian pihak atasan ekoran konflik pengarang dengan editor sebelumnya.

tuhan saja yg tahu betapa gundah gulananya hatiku sepanjang tempoh tersebut.
banyak cabaran & rintangan. sama ada emosi dan teknikaliti.
aku memanjatkan syukur pada tuhan, mampu menyiapkannya dalam tempoh yg diberikan...
aku harap rakan sekerja ku itu punya kekuatan semangat yg sama.

0 refleksi: