~ makluman atau arahan... ~

Sep 24, 2010

bukan untuk menempelak atau memperlekeh.
ada sesetengah staf tidak boleh menerima makluman staf lain yg sama pangkat atau lebih rendah pangkat daripadanya.
bagi mereka hanya yg di peringkat atas saja boleh memaklumkan mereka. walaupun apa yg dimaklumkan oleh staf bawahan atau sama pangkat tadi sekadar makluman. mereka biasanya mentafsirkannya sebagai 'arahan'.
arahan hanya boleh datang dari orang atasan. lebih tinggi pangkatnya.
mengapa begitu?
ego atau rasa tercabar...
kenapa pula bila yg di atas memaklumkannya, mereka boleh ikut dan laksanakan?
sama lah juga dengan orang atasan atau duduk pada hierarki atas. bila staf di bawah memaklumkan sesuatu yg tidak betul, mereka menganggapnya sebagai cabaran & cuba lawan tauke. walaupun apa yg dimaklumkan itu betul dan baik untuk diikuti.
bagi mereka tidak wajar untuk orang bawah menegur atau 'mengarah'kan mereka. walhal bukanlah begitu maksud orang bawahan tadi.
iu sudah banyak kali terjadi. sama ada terkena batang hidung aku sendiri.
atau pengalaman rakan yg lain.
mengapa ia dianggap suatu kelaziman?
sedangkan itu tidak patut terjadi demi kebaikan semua dan untuk kemajuan kompeni...

0 refleksi: