~ sekali datang, bertimpa-timpa ~

Sep 29, 2010

pc rosak lagi buat sekian kalinya. entah apa kejadahnya, baru je direpair oleh pakar-pakar IT kira-kira sebulan lepas. aku tak guna apa-apa aplikasi yg pelik-pelik pun. sekadar melayari internet dan guna word untuk tulis surat atau urusan harian.
tak taulah apa masalahnya yg komplikated sangat. mungkin masa utk dikondemkan dah tiba. jangka hayatnya dah sampai.
itu mendatangkan masalah pd aku. sebab segala fail berkaitan kerja aku simpan dalamnya. spt yg pernah terjadi sebelum ini, aku hadapi masalah utk membina semual fail yg hilang, segala macam format laporan & surat berkaitan urusan kerja...habis!

dalam masa sama, aku bercadang nak ambik cuti minggu depan. cuti raya yg tertangguh. mengikut rekod sistem cuti online, aku ada baki cuti 32 hari lagi hingga november 2011. tapi apabila aku memohon cuti untuk bulan depan, ianya disekat oleh sistem prorata iaitu sistem cuti mengikut kuota bulanan tertentu. aku cuma 'layak' untuk mendapat satu hari cuti sahaja. sistem mcm robot dan tidak mesra insan langsung. bayangkan kekecewaan melihat staf lain yg bercuti panjang semasa musim raya boleh pula bercuti lagi dlam tempoh terdekat. sedangkan aku yg belum pun bercuti ditolak permohonan cuti dengan alasan tidak layak oleh sistem kuota cuti yg 'bangang' itu.

aku juga 'diserang' oleh seorang penulis yg menyalahkan aku akan kelewatan memproses manuskripnya. sedangkan cadangan pembaikan yg aku berikan langsung tidak dipatuhinya. malah beriya-iya dia mempertahankan 2 artikel english dalam himpunan 10 artikel berbahasa melayu yg lain. malah judul manuskripnya juga dlm b. melayu. malah dia seakan-akan 'mengugut' aku untuk membawa permasalahan ini ke peringkat atasan sambil menyifatkan aku tidak profesional. mahu saja aku bersikap kurang ajar atau berbalas hujah dengannya. tapi aku sedar yg aku mewakili organisasi bukan bekerja sebagai individu.

entahlah, bila timbul masalah atau hal yg menekan perasaan...ianya seakan datang bertimpa-timpa.

0 refleksi: