~ kerja selekeh akan menyusahkan orang lain ~

Oct 1, 2010

bayangkan situasi ini.
anda dilantik sebagai pemangku ketua oleh boss anda sendiri yg mengambil cuti panjang atau tamat tempohnya sementara datang boss yg baru.
bagaimanapun yg menguruskan kelulusan itu ialah bahagian yg dikenali sbg HR.
boss anda itu perlu mengemukakan 'permohonan' untuk kelulusan agar anda dinamakan sebagai pemangku.

malangnya, HR mendapati di bawah 'peraturan' tertentu, permohonan tersebut telah ditolak. kerana anda tidak 'layak' memangku dalam tempoh tersebut berdasarkan 'peraturan' yang sudah ditetapkan. malahan dalam surat penolakan tersebut turut dinyatakan petikan 'peraturan' yg dirujuk itu.

masalahnya, boss anda sudah pun bercuti. anda yg dicadangkan sebagai untuk menjalankan tugasnya pula tidak dapat menjalankan fungsi sepenuhnya kerana terikat dengan 'peraturan' tersebut. jadi, tugasan yg anda jalankan agak terhad. 'kuasa' tidak dapat diturunkan kepada anda. oleh itu, fungsi ketua tidak dapat dipenuhi. jadi sepanjang tempoh cutinya boss itu, secara 'rasminya' tidak ada sesiapa yg menjalankan fungsinya. walaupun secara 'tidak rasminya,' andalah yg menjalankannya. anda tidak boleh bercuti termasuk cuti raya dan anda juga 'tidak layak' menerima sebarang imbuhan sebagai pemangku. anda terpaksa akur. tidak dapat tidak, anda berasa menjadi mangsa keadaan. namun, kerja jalan terus...!

nanti dulu...
sebaik boss pulang daripada cuti panjangnya, anda pun melaporkan situasi yg berlaku padanya. boss anda terkejut, malah menyatakan HR sebenarnya membuat keputusan yg silap & merujuk peraturan salah yg dibuatnya sendiri. anda diminta menyemak kembali. menurut boss perat uran tersebut hanya terpakai jika pertama kali memangku jawatan. sedangkan anda sudah 2-3 kali memangku jawatan tersebut. jadi dia minta anda merujuk kembali dengan HR.

lalu anda pun merujuknya. menyampaikan 'hujah' yg diberikan oleh boss anda itu. demi mendengar sahaja hujah tersebut, HR mula kaget. dan akhirnya mengakui kesilapan merujuk peraturan. anehnya HR meminta anda pula menghantar surat permohonan 'baru' untuk mereka proses semula!

sedangkan dalam borang permohonan asal yg disediakan oleh HR memang terdapat soalan berbunyi: "adakah ini penanggungan kerja kali pertama", "jika tidak, sila nyatakan tarikhnya"
dan maklumat tersebut sudah pun dicatatkan dalam borang tersebut dan diproses oleh HR sendiri!

kerja 'selekeh' begitu pastinya menyusahkan orang lain & mengganggu sistem kerja. bukan soal imbuhan yg menjadi keutamaan tetapi tugas yg terikat dengan peraturan yg sebenarnya sudah dipatuhi. malangnya, kerana sikap lewa dan tidak kompeten orang yg mengawasinya telah memburukkan keadaan. kesilapan HR itu tidak sepatutnya berlaku langsung!

0 refleksi: