~ alamak, lagi sekali... ~

Oct 12, 2010

kalau sekali dua mungkin kebetulan.
tapi kalau dah berkali-kali mungkin akan terfikir dalam benak, ada betulnya.

petang semalam seorang jurujual kereta yg aku kenali beberapa tahun dulu menghubungiku. aku tak sangka pulak dia masih menyimpan no. telefonku. amalan kebiasaan salesman, agaknya. ketika itu aku berura-ura nak beli kereta baru menggantikan kereta yg aku pakai sekarang. oleh sebab pada ketika itu tidaklah mendesak sangat & bajet pun sedikit 'terkucil' aku tak meneruskan hasrat itu.

dalam perbualan itu dia menawarkan nilai trade-in kereta yg menarik, interest yg rendah malah kereta baru yg ready stock tidak perlu menunggu lama selepas diorder. lagi pula beberapa keistimewaan lain seperti pakej servis percuma, body kit & baucer tinted turut ditawarkan. aku mula memasang angan-angan untuk menukar kepada kereta baru. aku berjanji padanya untuk berfikir semula & berbincang dengan wifey akan kemungkinan itu.

dalam perjalanan pulang ke rumah dari ofis, ada sesuatu bunyi benda 'tertanggal' daripada kereta aku. bimbang berlaku perkara tak diingini atau rosak di tengah jalan, aku pun memberhentikan kereta di tepi jalan. meninjau di dalam bonet depan & di bawah kereta. rupa-rupanya plat depan kereta aku tertanggal. aku kemudiannya singgah di kedai aksesori berhampiran rumahku utk menggantikannya.

aku mula terfikir adakah kejadian itu sekali lagi berpunca dpd kereta yg 'merajuk' kerana tahu taunnya hendak menjualnya.

pagi tadi aku ke ofis macam biasa. takda sebarang masalah. sehinggalah di tempat parking apabila tiba-tiba hon kereta berbunyi tak semena-mena. tanpa henti. aku naik heran sedangkan aku tidak pun menekan hon. sehinggalah enjin kereta dimatikan. apabila enjin kereta dihiduplan semula, hon kembali berbunyi bising tanpa henti. jadi, aku bercadang untuk keluar tengah hari ni, untuk membaikinya. dan yg pasti duit juga perlu keluar...!

sekali lagi, apakah sekadar kebetulan?

2 refleksi:

tdevaraj said...

itulah tanda kebesaran Tuhan. Sesetengah benda memang tiada explanation, tiada logik.

tg shaaban said...

aku percaya sesetengah benda yg tak bernyawa sebenarnya 'hidup'...