~ orang lain pun tetamu juga ~

Oct 4, 2010

kami sefamili dijemput menghadiri majlis rumah terbuka hari raya seorang kawan lama.
oleh sebab majlis dibuat pada hari jumaat, hari kerja, jadi majlisnya dipanjangkan dari sebelah petang hingga ke malam.
kami sampai ke sana kira-kira 8:30 mlm. dah banyak kereta diletakkan berhampiran rumahnya. tandanya sudah ramai orang pada majlis itu. sebaik masuk ke perkarangan rumah itu ternyata memang betul. lagi pula, ramai lagi tetamu lain yg mula datang serentak dengan kami. majlis jamuan disediakan di perkarangan rumah itu.

kerusi meja yg disediakan untuk tetamu agak terhad. malah dihadkan lagi dengan sikap sesetengah tetamu yg tidak berganjak walaupun sebenarnya sudah pun menikmati hidangan. aku katakan begitu, sebab tak kurang daripada 4-5 meja yg sebenarnya sudah selesai makan sebaliknya hanya duduk berbual kosong & 'menikmati' asap rokok tanpa menghiraukan tetamu lain yg baru datang & tercari-cari tempat duduk kosong.

takkanlah tuan rumah nak 'halau' mereka balik, tentunya tak manis & demi menghormati tetamu. mereka sendirilah sepatutnya faham & beredar pergi. atau sekurang-kurangnya ke tepi untuk memberi 'laluan' tetamu yg datang kemudian. mungkin ini perkara kecil & biasa bagi ramai orang tetapi sebenarnya menunjukkan sikap tak endah & mementingkan diri.

aku boleh makan sambil berdiri saja, takda masalah. cuma agak buruk tingkahnya. bagi kanak-kanak & yg perempuan, pastilah sukar untuk makan sambil berdiri. nak tak nak terpaksalah berdiri dengan makanan di pinggan sambil menunggu giliran meja kosong. menanti tetamu lain menamatkan borak-borak mereka, atau menghabiskan rokok yg mereka hisap.

oleh sebab tetamu makin ramai datang & peluang untuk 'berebut' tempat duduk semakin sukar, lalu aku dekati tuan rumah itu. sambil meminta izin untuk masuk ke rumah. maksudnya, makan di dalam sana. kawan itu memahami kesukaran tetamunya dan mengizinkannya. lalu kami pun masuk dengan membawa makanan, lalu makan sambil bersila dalam ruang tamu rumah. tindakan kami itu kemudiannya diikuti oleh tetamu yg lain. terutama famili yg datang dengan anak kecil. makanya, ruang makan tidak lagi terhad di perkarangan rumah tetapi juga dalam rumah...

keadaan itu bukanlah disebabkan salah tuan rumah, yg menjemput tetamu 'berlebihan'. tetapi
kalaulah tetamu lain tidak bersikap tak ambil peduli orang lain, ini tidak patut berlaku.

0 refleksi: