~ persepsi ~

Oct 6, 2010

persepsi kerap kali mengaburi hakikat sebenar.
khabar angin juga lebih mudah dipercayai.
dalam penulisan laporan berita juga kerap disampaikan atau dipetik 'daripada sumber yg dipercayai', 'daripada sumber yg rapat', 'daripada sumber dalaman'.
tanpa menyatakan siapa gerangannya,
itu jugak sebenarnya mempengaruhi persepsi atau khabar angin yg layak dipercayai dan cenderung ke arah yg 'memang benar-benar berlaku'.

kalau dalam bidang hiburan, ianya disebut gosip. peminat hiburan memang suka membaca gosip & lebih daripada itu sangat 'percaya' akan gosip. hinggakan gosip boleh menaikkan atau menjatuhkan seseorang artis.
begitu juga persepsi yg dicipta boleh menjatuhkan seseorang pemimpin politik.

bagaimana pula persepsi boss terhadap para stafnya?
kerap kali boss menilai dari segi prestasi kerja dan disiplin staf. tetapi dalam masa sama boss juga terpengaruh dengan persepsi. misalnya daripada aduan atau cakap-cakap staf yg 'dipercayainya'. ini memang benar-benar berlaku kerana boss biasanya sengaja mencipta 'jurang 'antaranya dengan staf di bawah. malah ada sesetengah boss di kompeni yg besar tidak mengenal stafnya sendiri. jadi boss ini bergantung pada maklum balas pihak ketiga dalam menilai stafnya. secara tidak langsung mencipta persepsi yg mungkin salah atau tidak tepat.

bagaimana pulak persepsi staf terhadap boss mereka?


0 refleksi: