~ alahai berita tv... ~

Oct 4, 2010

tidakkah stesen tv mempunyai sekumpulan penyunting yg mengawasi aspek bahasa?
kalau laporan berita tertentu boleh disunting atau ditapis terlebih dahulu sebelum tersiar bagaimana pula mereka mengawas dari sudut bahasa?

tidak berapa lama dulu, ganti nama penjenayah diangkat sebagai 'beliau'.
penggunaan perkataan 'terbabit' yg berlebih-lebihan.
penggunaan bahasa 'baku' penyampai beritanya sehingga menyebut 'air' sebagai 'ayer', begitu juga nama tempat di luar negara & nama warga asing pun turut di'bakukan'.

baru-baru ini penggunaan penjodoh bilangan juga diketepikan. "penyelam tersebut menjumpai apa yg dipercayai satu gelang tangan" mengulas sebahagian berita kes bunuh jutawan kosmetik.
bukankah sudah ada penjodoh bilangan untuk gelang. seutas, misalnya.

"suspek memakai uniform penjara". bunyi satu laporan berita lain. bukankah uniform lebih sesuai diguna pakai oleh pasukan keselamatan atau penguatkuasa seperti polis atau tentera? kalau suspek memakai uniform, itu sudah kira catatan 'sejarah'.

malam tadi aku sekali lagi bengang mendengar ungkapan berita "penjenayah merompak rumah kosong yg tidak berpenghuni". memanglah rumah kosong tidak berpenghuni. rumah kosong pastilah tidak ada apa-apa barangan bernilai untuk dirompak. tidakkah perompak itu bodoh merompak rumah kosong. sedangkan maksud sebenar yg nak disampaikan ialah penjenayah merompak rumah yg tidak ada tuannya atau penghuninya yg mungkin keluar bekerja pada waktu itu atau balik kampung atau bercuti.

aku bukanlah pakar bahasa. tetapi ayat atau laporan asas sebegitu sebenarnya menggambarkan laporan atau penulisan berita yg sambil lewa. ataupun penguasaan bahasa yg lemah. ditambah lagi langsung tidak ada yg menyuntingnya. lalu disampaikan kepada berjuta orang penonton. tidak guna melaung-laungkan stesen tv no. 1, siaran berita dengan rating tertinggi tetapi kalau bahasa pun jadi lintang pukang ianya jugak membawa keburukan & ketidakprihatinan berhubung soal bahasa.

tidak adakah pakar bahasa yg berani menegur? atau ahli akademik tidak ada yg menonton berita?
mungkin ada yg menegur tetapi tidak diendahkan. sebagaimana komen aku pada laman web stesen tv berkenaan sudah 3 kali tidak disiarkan. yg ada cuma komen yg memuji melambung....

0 refleksi: