~ gula-gula atau guna-guna ~

Oct 13, 2010

understudy.
aku lebih faham ianya digunakan dalam istilah sukan terutama bola sepak.
biasanya bukan pemain regular atau bukan key player dalam posisi sama yg hanya menggantikan mereka jika tercedera, digantung permainan, atau masuk sebagai pemain gantian. dengan jangkaan pada masa depan secara beransur-ansur akan menggantikan atau mengambil alih peranan key player atau regular itu.

tapi dalam istilah pengurusan atau pentadbiran, aku kurang pasti sama ada istilah itu boleh diguna pakai. atau sekadar gula-gula untuk menyedapkan mulut. lainnlah kalau kompeni itu milik keluarga. si ayah atau tuan punya kompeni boleh menjadikan anaknya atau orang kepercayaannya sebagai understudy. bila dia sudah bersara atau mahu berundur maka bolehlah diambil alih kemudiannya.

kalau di sesebuah organisasi atau institusi, ada banyak peringkat pentadbiran. bagaimana pulak seorang boss mahu meletakkan seorang pegawai sahaja berbanding ramai pegawai lain sebagai understudynya. lagipun jarak kuasa atau jurang jawatan antara si boss dengan pegawainya begitu jauh sekali. sedangkan boss itu juga perlu melapor atau di bawah arahan boss yg lebih besar yg berada di atasnya. boss itu jugak hanya makan gaji seperti mana staf understudy itu. bukan dia yg membayar gaji. lagi pula apa jaminan yg understudy itu akan menggantikannya sebaik saja dia melepaskan jawatan itu kelak. tidakkah kuasa melantik dipegang oleh pihak yg lebih atas daripadanya?

sekali terkena, dua kali serik...

0 refleksi: