suara itu

Jul 14, 2009

aku pernah 'dipaksa' oleh ustazah semasa sekolah dulu utk jadi penyanyi utama kumpulan nasyid yg dibentuk secara bidan terjun bg meraikan VIP/tetamu/ibu bapa yg dtg pd hari penyampaian hadiah sekolah kami. aku tklah minat menyanyi. lebih dpd tu, aku memang tk pandai menyanyi. tp ustazah ckp, suara aku ada tone.

sbg freshie aku dijadikan 'bahan ujian' olh abg & kakak senior yg belajar kursus mass comm utk jadi suara latar bg projek dokumentari mrk. sebelum tu para freshies dipaksa jalani audition. aku yg terpilih. sehari suntuk berada di studio. utk itu aku 'dibayar' dgn burger & teh ais.

sepanjang di kolej/kampus bnyk kali aku dimintk jd pengacara majlis yg dianjur olh pelbagai persatuan. wp aku tk minat & tk pernah dilatih sbg pengacara. aku jgk bukanlah seorg yg 'tangkas' bermain kata2. aku jgk bukannya aktif sgt dlm persatuan2 ni.

slps masuk ke alam pekerjaan pun begitu jgk. kalau ada majlis mkn mlm syarikat, aku dikerah jd pengacara majlis. kononnya boss yg suruh, sbb suara aku lain dpd yg lain katanya (atau komplot rakan sekerjaku?).kalau ada sesi karaoke, nama aku dicatat sbg peserta wp aku sdr tk diberitau. suara aku jgk dirakam dlm mesin telefon atau faks syarikat - 'sila tunggu, anda akan dilayan oleh staf kami sebentar lagi...'

anehnya aku tk pernah melakukannya secara rela hati. aku jgk tk percaya aku pengacara yg baik. menyanyi lagilah hancur (lainla dlm bilik air...).

3 refleksi:

suriahoney said...

nyanyi dlm bilik air sure lagu rock kapak kan...!

bangsawan nilai said...

rock kapak la, apa lagi...he he

editor kampung said...

sure suara mahal ni, garau...serak2 basah!