apakah tugas sebenar seorang wakil boss?

Jul 11, 2009

utk mencukupkan kuorum.
duduk diam dlm meeting.
sekadar pemerhati.
berkata "perkara/usul ini akan dibawa kpd pengetahuan boss saya?"
hanya senyum pahit bila diprovokasi?
yep...akulah wakil boss dlm meeting tu. dlm masa sama aku jgk wakili organisasi tmpt aku bekerja.
ya, aku memang sedar aku hanyalah wakil.
aku jgk fhm perkara yg tersenarai di atas, adalah 'etika tdk bertulis' seorg wakil.
aku bukannya nk menunjuk lagak atau keras kepala. tp kalau sjk dr mula ada unsur provokasi, aku rasa 'berhak' memperthnkn organisasi yg aku wakili.
aku tk tau & tk mau ambik tau apa masalah mrk dgn boss aku. tp jgnlah aku dijadikan sasaran melempias sindiran & amarah mrk.
aku dh cuba berperanan sbg wakil sebaik mungkin. tdk plk aku menyangka dgn berkata "saya tk nk commit, saya akan bawa dulu perkara ini kpd pengetahuan pihak pengurusan kami" tiga kali dlm tiga pusingan pungutan pndpt iu, mndpt reaksi balas. aku tiba2 diserang.aku tk mahu menulisnya setiap satu. sbb itu perkara sulit yg tk boleh didedahkan di luar meeting.
bermula dr saat itu, aku 'tdk mampu' lg menjadi 'wakil yg baik'. mode bertahan bertukar menjadi mode "menyerang lebih baik dpd bertahan" spt kata sir alex kpd pemainnya di man. utd.
maafkan aku kalau yg ada di situ ketika itu tergamam, terkejut - sang wakil melanggar 'etika tak bertulis'...


0 refleksi: