Gores si vandalis

May 5, 2010

petang semalam, aku diberitahu oleh seorang stafku yg kereta aku telah digores ...dan menang!. walhal kereta aku diletak berdekatan dengan ofis, tidak menghalang laluan sesiapa atau apa-apa malah sebaliknya kereta aku yg setiap hari terhalang & dihalang.

aku percaya, itu perbuatan orang tidak berakal, atau marah pada aku, atau sekadar perbuatan vandalisme 'budak-budak' nakal.

goresan panjang itu pada bahagian sebelah tempat duduk penumpang. jadi aku tak perasankannya. malah selepas aku dimaklumkan itu, ada dua tiga orang staf lagi yg 'mendakwa' sudah nampak goresan itu sehari lebih awal, cuma tak tergerak hati untuk memberitahu aku. mungkin tak penting bagi mereka. mungkin jugak, itu biasa pada mereka. atau mereka belum pernah 'terkena'.

memandangkan tanda goresan itu masih baru sbb bila diusik dengan jari, ianya masih boleh dirasakan baru. stafku itu memberikan teorinya.
- kereta aku telah menghalang laluan kenderaan lain. jadi kereta aku digores sebagai tanda marah atau protes.
- jiran di kawasan kejiranan aku yg tak puas hati, mungkin blok laluan atau rumah mereka
- dilakukan anak-anak aku sendiri terutama mungkin terkena geselan basikal.

aku menolak ketiga-tiga teorinya itu.
pertama, aku tidak memandu kereta sepanjang cuti hujung minggu. aku hanya gunakan kereta wifey.
kedua, aku tidak pergi, atau singgah ke mana-mana. keluar seawal pagi untuk ke tempat kerja & pulang lewat petang. aku letakkan kereta di tempat yg sama setiap hari!
ketiga, anak-anak aku selalunya akan mengaku jika mereka terlanggar atau ter'buat' sesuatu pada kereta aku. lagipun handle basikal goresannya berwarna hitam. sebab ianya pernah berlaku...lagi pulak tak mungkin mereka nak rosakkan kereta papa mereka sendiri.

tanda goresan panjang dari belakang ke depan kereta, aku jangka ialah goresan duit syiling bukannya benda tajam termasuk kunci kereta.

+++++++++

malam tadi terpaksalah aku polish bahagian yg digores itu. berpeluh jugakla untuk menggosok & menghilangkannya. tapi mujurlah goresan itu tak dalam atau menggunakan benda yg tidak tajam. lagi pulak masih baru berlaku.
dapatlah aku hilangkan goresan itu walaupun tidaklah 100 persen seperti sediakala.

kepada sesiapa yg 'gatal tangan' tu, semoga dibalas 'jasa baik' mereka oleh tuhan yg maha mengetahui saja.
sebab aku tahu, setiap kali aku meletak kereta, akan pastikan tidak menghalang sesiapa. aku bukan jenis semberono begitu.

jadi, tak ada sebab untuk orang marah, dengki, atau protes pada aku selain si vandalis, takde otak dan sukakan kerosakan pada orang lain!

1 refleksi:

tdevaraj said...

lahhh kena lagikk? dah kali ke berapa?