- bagai rusa masuk kampung -

Apr 4, 2011

ibarat menunjuk arah jalan kepada yang sesat. ini pepatah baru yg aku cipta sebaik pulang dari rawang, sabtu lepas.

belok kiri, jumpa simpang tiga, belok kiri, jalan terus jumpa lampu trafik belok ambik kiri, nampak stesen minyak sebelah kanan, jalan terus, jumpa sekolah, lepas sekolah masuk simpang kiri....

mudah saja bagi si penunjuk arah.

terutama bila kita bertanya kepada orang tempatan. atau orang yg dah biasa melalui jalan tersebut. kita pun visualkan dalam peta minda dalam kepala otak. belok kiri, lepas tu jumpa simpang tiga di depan, belok kiri lagi dan jalan terus...

tetapi dalam pada itu, penunjuk arah tak katakan berapa jaraknya dari situ ke simpang tiga. sebelum simpang tiga ada simpang dua, ada simpang lain yg kecik masuk lorong. berapa jauh pulak simpang tiga dengan lampu trafik. lebih parah, lepas lampu trafik, ada lagi rupa-rupanya satu lagi lampu trafik, tak ke haru dibuatnya...

bila sampai sana, stesen minyak ada dua atau tiga. yg mana satu shell atau petronas atau caltex?jumpa sekolah. ada beberapa sekolah di situ. sekolah cina dan sekolah kebangsaan yg ke dalam sikit daripada jalan raya.

sudahnya, kita memandu dengan teragak-agak. tambah pulak waktu malam yg gelap. pemandu di belakang pun hon kita yg asyik membrek. memang salah kita pun, menyusahkan orang lain.

aku rasa, ramai antara kita pernah mengalami peristiwa atau situasi seumpama itu.

sebab itulah ada ibarat berbunyi, 'bagai rusa masuk kampung'. yang sebenarnya lebih tepat dan lebih 'manis' dalam menggambarkan ibarat yg aku reka sendiri itu 'ibarat menunjuk jalan kepada yg sesat'.

itu sebabnya kalau kita tanya orang di tepi jalan, mereka akan jawab " saya pun tak tahu lah incik..." atau "saya pun bukan orang sini..." sebagai jalan selamat, jalan mudah.

mungkin memang mereka pun benar-benar tak tahu, ataupun tak nak 'menyesatkan' kita lebih jauh, sebab mereka sendiri pun tak berapa mahir selok belok di situ, atau tak berapa pasti tempatnya dengan tepat.

kan sekarang ni dah ada gps atau google map atau apa saja soft ware atau gajet, yg boleh digunakan sebagai penunjuk arah. jadi guna sajalah.

paling tidak, kalau sesat di hujung jalan, kembalilah ke pangkal jalan...he he.

maksudnya, kalau sesat nak ke mana-mana, patah balik rumah aje la.....

1 refleksi:

editor kampung said...

kadang-kadang memang macam tu. ada yg cuba membantu, tetapi makin menyusahkan. tapi kalau segan bertanya, sesat jalan pula. jadi kena bertanyalah kepada yg tahu. masalahnya ramai yg tahu, tetapi tak pandai nak menyampaikannya sehingga akhirnya menyusahkan...