- ceringkas (pesta buku) -

Apr 26, 2011

perasmian

pagi semalam, isnin 25 april, perasmian disempurnakan oleh tan sri muhyiddin timbalan PM. walaupun jadual yg dihebahkan di laman web & media bermula seawal 10 pagi tetapi jadual sebenar ialah 11 pagi dan tertera jelas pada back drop. mengapa? supaya jemputan datang lebih awal agaknya. aku salah seorang daripadanya yg sampai di situ jam 9:40 pagi....kena tunggu lebih 1 jam.


oleh sebab pentas utamanya terletak di tempat terbuka, suasana agak tidak sesuai kerana pengunjung pesta lalu lalang, masuk keluar di laluan untuk ke gerai buku. majlis tidak nampak formal, mungkin sengaja tujuannya begitu oleh penganjur, tak tahulah.


jemputan yg hadir diberikan satu beg kertas berisi buku cenderamata, majalah quill, majalah seni rias, air mineral dan kotak berisi kuih bahulu - ya, kuih bahulu!


duta buku

ada ramai duta buku terdiri daripada budak muda. membantu pengunjung, menunjuk arah dan memberikan risalah edaran. mereka pakai baju kuning dan baju merah. mereka ni rajin dan mesra.


tapi oleh sebab jumlah mereka agak ramai, maka tugasannya bertindih dan berlapis. hampir semuanya lakukan tugas yg sama, di lokasi yg sama dan mengedarkan benda yg sama...!


penjual/pempamer

yang berkunjung ke pesta buku ini tujuan utamanya nak beli buku atau sekurang-kurangnya nak 'tengok' buku.


tak salah kalau ada dijual juga benda lain macam top-up untuk henfon. atau ada jugak bank yg tawarkan kad kredit, atau jual tiket untuk konsert hiburan, atau jual cd atau jual tudung. tapi ini pesta buku. bukankah, pesta buku untuk aktiviti beli dan jual buku.


atau ada penjual yg memujuk rayu supaya 'luangkan masa 5 minit' untuk menjelaskan mengenai produk mereka. ada jugak yg 'mengepung' laluan pengunjung supaya masuk ke gerai, atau 'memaksa' kita mengambil risalah yg mereka hulurkan. ini dah macam gangguan.


ada juga yg buat promosi, cabutan bertuah. boleh dapat hadiah motosikal, henfon dan ipad. tak pulak dipastikan ada tak pemenangnya....atau sekadar gimik.


liputan

semasa acara perasmian, bukan main ramai lagi wakil media datang. wartawan, jurugambar dan jurukamera. semuanya lengkap dengan kamera video dan digital masing-masing dengan lensa panjang sedepa.


macam biasa bila nak buat gimik pelancaran, jurugambar dan jurukamera ni paling ke depan pentas untuk dapat angle dan shot paling baik. sudahnya jemputan yg di bawah, tak nampak apa yg berlaku atas pentas.


anehnya, takde pulak tersiar laporan mereka dalam berita tv. malam tadi takde satu pun stesen tv yg siar perasmian pesta buku ni. sebabnya aku tukar-tukar siaran dan saluran semasa berita jam 8. cuma tv2 versi berita inggeris sahaja yg siar mengenainya. yg lelain kenapa tak siar? berita pesta buku tak penting ke? jadi apa gunanya hantar jurukamera ramai-ramai?

0 refleksi: