- hak cipta terpelihara -

Apr 21, 2011

aku menghadiri seminar hak cipta sepanjang hari semalam. penganjurnya ialah universiti sains islam malaysia (usim). ada yg berseloroh bahawa beza & persamaan usim dgn universiti sains malaysia (usm) ialah kedua-duanya universiti sains tetapi usim lebih islam...he he. ada-ada saja.


banyaklah perkara yg dapat aku pelajari dan fahami. terutama berkaitan hak cipta daripada bahan internet & online. ada sesetengahnya aku sudah tahu, terutama kertas kerja pengenalan hak cipta & akta penerbitan. tapi bolehlah segarkan ingatan ini semula. pesertanya datang daripada pelbagai institusi dan organisasi terutama yg berkaitan penerbitan & hak cipta. penyertaan sangat menggalakkan. penganjurannya juga teratur sekali, jamuan makan yg disediakan juga menyelerakan sekali. sekalung tahniah buat penganjur...


namun ada sesetengah perkara yg dibentangkan oleh penceramah jemputan, yg kesemuanya berlatar belakangkan bidang undang-undang tak begitu tepat atau ada sesetengah pendapat mereka aku tak setuju. tapi tak mengapalah, pendapat yg disampaikan tak semestinya betul. begitu juga tafsiran aku atas pendapat mereka juga tak semestinya betul juga. yg penting fakta yg diutarakan tak bercanggah. cuma tafsiran ke atas fakta itu agak berbeza-beza. kita raikan dan murnikan saja perbezaan itu.


seperti biasa, peserta diberikan peluang mengemukakan soalan kepada penceramah. seperti biasa juga ada yg relevan atau tidak relevan langsung dengan topik yg dibicarakan. memanglah diakui penceramah itu pakar dalam bidang undang-undang, tetapi apa relevannya dengan seminar berkaitan hak cipta, jika soalan yg ditanya adalah isu 'video panas' pemimpin politik?


gunalah forum yg betul.....

2 refleksi:

Azree Ariffin said...

Pasti seminar yang sangat berguna sekali. Teringin untuk mengikutinya juga.

bangsawan nilai said...

ya, memang bermanfaat. hak cipta penulis blog pun ada dibincangkan...