anak-anak sekolahan

Jan 12, 2010

aku tak aktif berblog sepanjang awal januari.
bukan sbb tak boleh. sengaja aku berbuat begitu. di rumah pun ada akses jalur lebar.
tp prioriti aku lebih kpd yg lain. yg lebih utama.
memang sjk 2-3 thn kebelakangan, aku sengaja simpan cuti tahunan utk awal januari. lebih tepat bila musim baru sekolah bermula. lebih2 lagi si kecik, erin memulakan langkahan pertamanya ke sekolah.

bukan. bukan aku tak percaya akan keupayaan anak2ku 'membawa diri' mrk di sekolah. bukan aku tak yakin dgn kemampuan mrk berdikari.

ttp ianya lebih sbg sokongan moral. menunjukkan keprihatinan. kebertanggungjawaban.
aku boleh saja meninggalkan anak2ku terutama eril & erol. ttp aku tk mahu mrk berasa kecil hati krn lebih utamakan erin.
malah krn 'pengalaman' erin di tadika atau prasekolah sudah mematangkannya dgn suasana bersekolah. cuma kelihatannya dia sedikit 'gugup' dgn suasana sekolah yg lebih besar & lebih ramai serta pelajar lain yg lebih besar & berusia dpdnya.

secara psikologinya, anak2 akan berasa lebih yakin, berani, selamat & bersemangat bila melihat mak bapaknya berada hampir dengannya. sekurang2nya utk hari2 awal mrk di sekolah.

yg penting bagi aku ialah melatih mrk mengenal di mana kelas mrk. di mana kantin. di mana tandas. di mana harus menunggu bas utk balik. bas & drebar yg mana satu. dan pelan kontinjensi jika apa2 berlaku di mana mrk harus tuju - aku kenalkan mrk bilik guru & pondok sekuriti.

bila itu sudah mrk kenal, maka aku akan berasa lebih yakin meninggalkan mrk di sekolah.

maklumlah, sekrang ni macam2 hal yg berlaku spt diberitakan dlm akhbar. lebih2 lagi krn aku & wifey bekerja. lagi pulak, aku bergantung harap pd bas sekolah utk membawa anak2 ku pergi & balik ke sekolah. transit di nurseri, kemudian bersekolah agama waktu ptg. maknanya hampir sepanjang hari mrk di sekolah di bawah pengawasan org lain, pengasuh, drebar bas & guru sekolah.
selebihnya mrk sendirilah yg 'membawa diri' dgn bekalan nasihat, peraturan, ingatan dpd mak bapak mrk.

2 refleksi:

rahimin said...

ooo...tuan punya blog pegi sekolah. patut sunyi je

bangsawan nilai said...

yep...apa boleh buat tanggungjawab min.