Terlanjur kata...

Jan 13, 2010

beberapa hari lepas aku ke kedai gunting.
oleh sbb aku adalah pelanggan tetap, aku cuma perlu mengatakan "biasa..." apabila ditanya oleh tukang gunting tu. dia paham, fesyen rambut yg macam mana aku nak.
tanpa banyak soal, si tukang gunting mengangguk & menjlnkan tugasnya menebas rambut aku.
olh sbb baru saja lepas makan tengah hari. mataku sedikit berat. rasa mengantuk.
hampir saja aku terlelap, bila tukang gunting itu bertanyakan sesuatu.
antara dengar dgn tdk, pd pendengaranku dia mengatakan "ok ka boss".
aku pun menjawab "ok" krn pd perkiraanku dia bertanyakan sama ada kerja guntingannya itu sudah siap & kelihatan ok pd pandanganku.
tiba2 dia membaringkan kerusi & menolak bahuku supaya berbaring.
aku sedikit terkejut ttp oleh sbb masih mengantuk, aku hanya diam saja diperlakukan begitu.
dlm hati, aku bertanya jgk, apa sebenarnya yg ditanya oleh tukang gunting itu sebenarnya.
kemudian dia menyapukan sejenis krim pd mukaku. selepas tu memasang pisau cukur.
sedarlah aku sekarang yg dia hendak membuat cukuran pd muka aku. misai, janggut serta jambang.
alamak, aku sudah terlanjur setuju dgn berkata ok. aku tk boleh menolak dah.
oleh sbb sepanjang yg aku tahu, aku tdk pernah dicukur olh org lain. biasanya aku sendiri yg cukur misai, janggut & jambang 2 hari sekali sebelum bersiap ke tempat kerja.
oleh sbb itu ada sedikit rasa gusar & ngeri bila tukang gunting itu mula menjalankan operasi mencukur.
dgn rasa sedikit cuak, aku hanya berdiam diri. mengikut apa saja gerakan tangan tukang gunting itu. utk menghilangkan rasa gusar, aku memejamkan mata sepanjang tempoh itu.
bila selesai saja. aku berasa sungguh lega...

moral peristiwa ini:
- jgn gunting rambut lepas makan
- jgn gunting rambut kalau mengantuk
- jgn sembarangan berkata "okay" bila ditanya oleh tukang gunting

6 refleksi:

rahimin said...

lain kali hati2 jgn main 'ok' je.
kelakar cerita ni...he he

editor kampung said...

akan ingatkan diri saya spy tak gunting rambut kalau mengantuk lepas makan tgh hari...kelakar

suriahoney said...

t. gunting: mau kasi botak ka boss?

abg bangsawan: wokey...

habisla...

tdevaraj said...

TS...kau kena habis potong semua sekali?

patut pun habislahh

suriahoney said...

potongla apa yg patut...hu hu

tdevaraj said...

:-) hahahahahah
Kesian TS