perkara kecil tetapi besar ertinya

Jan 13, 2010

petang semalam ketika aku tercari-cari fail yg berisi borang isbn & cip di bhg depan ofis, telefon berbunyi. staf yg biasa menyambut panggilan, tdk ada di tempatnya. manakala staf lain yg berada di bhg depan pulak begitu 'sibuk' dgn tugas masing2, hinggakan tk dengar bunyi deringan telefon.

nampaknya akulah yg kena jawab. bukan sikap semula jadi aku utk membiarkan saja sebarng panggilan masuk. lebih2 lagi membiarkan deringan telefon lama, tdk berjawab. lalu aku pun angkat & jawab panggilan itu. pd hujung talian suara seseorang yg pd jangkaanku seorang pakcik. memang benar jangkaanku apabila dia membahasakan dirinya sbg pakcik. pakcik itu sebenarnya menelefon ke tempat yg salah. tujuannya utk membuat pesanan buku dpd kedai buku milik universiti.

pd awalnya ingin saja aku tdk melayani pakcik itu. ttp setelah menerangkan bhw dia sebenarnya tdk dpt mencari no. telefon kedai buku utk dihubungi. tdk tahu pulak aku bagaimana dia dpt no. telefon ofis aku. cara dia bercakap & bertanya begitu berhemah, hinggakan aku yg tadinya malas nk melayan, jadi tertarik utk membantunya.

ttp yg peliknya, mengapa beriya-iya benar dia hendak membeli buku itu? rupa2nya dia hendak membelikan buku utk keperluan anaknya. bukan dirinya. aku tanyakan tajuk buku itu, kalau2 mungkin buku itu secara kebetulan, kami yg terbitkan. lalu dinyatakan oleh pakcik itu sebuah buku dlm bidang kimia. ternyata aku tak pernah dengar akan buku itu. heran jugak aku kenapalah anaknya tak mencari bukunya sendiri. pakcik itu pulak yg bersusah payah telefon ke sana ke mari. mungkin itulah pengorbana & usaha seorang ayah demi kebaikan anaknya.

nada suaranya sedikit kecewa bila aku katakan, buku itu bukan terbitan kami. ttp dia meminta bantuan aku bagaimana caranya nak menghubungi kedai buku universiti itu. agak terdesak gayanya pakcik itu. mungkin sudah jenuh berusaha serata tempat utk mendapatkan buku itu. atas sikap ingin membantu aku minta pakcik itu tunggu seketika sementara aku carikan no. telefon kedai buku itu utk mendapatkan cara utk dihubungi. tdklah sukar sgt, aku gunakan saja enjin carian di internet. dapat dlm masa singkat saja. lalu aku berikan pd pakcik itu. berkali-kali dia mengucapkan terima kasih atas bantuan aku.

aku berasa senang & lega utk membantunya. walaupun bagi aku itu cuma perkara kecil saja ttp mungkin besar ertinya bagi pakcik itu & manfaat anaknya.

1 refleksi:

editor kampung said...

setuju dgn entri ini. perkara kecil bagi kita, kadangkala besar ertinya buat org lain.