Penjual keropok di stesen minyak

Jan 26, 2010

sudah dua kali aku terserempak dengan pakcik tu.
di tempat yang sama. di sebuah stesen minyak di tepi lebuh raya berhampiran plaza tol sungai besi. kali pertama, aku buat tak layan saja.
semalam buat kali kedua aku terserempak dengannya. pakcik itu, yang berbaju melayu lusuh, bersongkok sambil mengheret ke hulu ke hilir sebuah karung sarat berisi keropok ikan.

sedang aku mengisi minyak, dia menghampiri. sebagai mana dia menghampiri setiap pelanggan yang datang mengisi minyak kenderaan di situ. tujuannya tak lain, menjual keropoknya.

"pak cik mari sini dari patani...cari makan" katanya memulakan bicara, dalam loghat kelantan yang pekat. jauhnya.
"kat sini duduk kat mana ?" tanyaku jujur. kesian pun ada.
"sewa rumah di sungai buluh" . loghat kelantannya kalau orang tak biasa memang tak faham. tapi aku faham. sebab pernah bergaul dengan kawan-kawan dari kelantan ketika di asrama, di kampus malah di tempat kerja.

"habis tu, macam mana datang sini ? naik apa? van?" tanyaku, yang mula mengesyaki apakah pakcik ini juga sebahagian daripada 'sindiket' yang menggunakan warga tua, OKU, anak yatim & kanak-kanak untuk berniaga & dapatkan wang

"van yang hantar. kita orang bayar rm40 sehari" jelas pakcik tu, lurus.
"kami sewa rumah, ramai-ramai. 350 sebulan. cari makan..." sambungnya.

antara kasihan & curiga. aku tanyakan padanya "berapa sebungkus?"
"rm18" katanya.
padaku, harga tu tak sepadan langsung. keropok banyak dijual & mudah didapati di kedai sekarang.
"mahalnya..."kataku.
"kalau cik nak, saya tolak rm16 je...tolonglah beli" katanya separuh merayu.
aku bukanlah nak beli sangat keropok tu. cumanya rasa kasihan, nak bantu dia 'berniaga'.
"mahallah pakcik. apasal mahal sangat...patutnya paling mahal pun rm10 je ni..." kataku.
"yang 10 sebungkus dah habis, tinggal yang ni je" kata pakcik tu, beriya-iya.

"macam nilah pakcik. saya tak nak keropok ni..."aku cuba jelaskan.
"belilah, ambik rm12 pun takpelah asal cik beli.." potongnya tanpa aku tawarkan harga.
"bukan macam tu pakcik. saya tak nak beli keropok tu.
tapi duit ni saya sedekah untuk belanja pakcik " kataku sambil menghulur sejumlah wang ke tangannya.

"alhamdulillah, terima kasih cik..." sambut pakcik tu, aku lihat air matanya berlinang.

lantas aku meninggalkan pakcik itu bersama sekarung keropoknya.
sukarnya sesetengah daripada kita nak menampung kehidupan...

1 refleksi:

editor kampung said...

bila dah ramai sgt yg guna takik yg sama, kita yg nak bersedekah dgn ikhlas pun rasa curiga & keliru...