Mencari yang hilang

Jan 15, 2010

kalau dah hilang macam mana nk cari?
sbb itulah kalau ada org bertanya "hilang kat mana?"
kita patut sekeh kepala dia. masakan tdk, kalau tahu tempat hilangnya, mudahlah ditemui semula. taklah hilang namanya, bukan?
sejak beberapa hari lepas aku mencari pruf buku seorg profesor sohor dlm bidangnya. beberapa minggu sebelum ni, dia mengembalikan pruf yg disemaknya utk pembetulan.
seingat aku, sebelum bercuti aku letakkan pruf itu atas meja krn prioriti utk menyambung kerja sebaik pulang dpd bercuti.
entah macam mana ia beralih tempat pun aku tk tau. itulah pasalnya aku terpaksa 'menggeledah' bilik ofis aku utk mencarinya. aku jgk mencarinya di rumah, manalah tau kalau2 aku terbawanya balik. keretaku jugak jadi mangsa geledahan. tak terkecuali aku tanyakan kpd pengatur huruf sama ada aku pernah memberikan padanya.
malangnya, sesudah beberapa kali mengungkai tempat yg sama, mana tahu kalau terselit di mana2, aku mula rasa bimbang, kalau2 ianya hilang.
tapi takkanlah hilang dlm bilik ofis sendiri. kalau org nak curi pun takkanlah pruf buku...tak logik, tak diterima akal.
lalu ptg semalam aku menjalankan operasi geledah besar-besaran.
segenap sudut, segenap ceruk, segenap susunan manuskrip, seluruh kabinet buku, semua kotak, semua timbunan tk tinggal dlm operasi ini.
aku ibarat anggota CSI yg mencari bahan bukti di lokasi kejadian jenayah...
alhamdulillah slps berpeluh dlm dingin penghawa dingin, akhirnya jumpa juga.
rupa2nya ada dlm satu beg kertas bersama2 dokumen & bahan mesyuarat yg aku hadiri sebelum bercuti tempoh hari.
macam mana boleh termasuk ke situ, aku sendiri tak tahu & tak mahu tahu.
yg aku tahu, aku dah jumpa.
rasa lega menggantikan rasa tekanan & gusar sebelum ini.

3 refleksi:

tdevaraj said...

tumpang tanya TS
penghawa dingin atau pendingin hawa yang betul?

tg shaaban said...

TD,
yg betul - penghawa dingin atau penyaman udara

rahimin said...

baik kau sekeh je sapa yg tanya "kat mana hilang?" he he