Jiwa kacau

Jan 29, 2010

aku kenal dia dah lama.
kerja di tingkat atas ofis aku.
walaupun bukan sama tempat kerja, tapi selalu bertegur sapa.
pernah jugak beberapa kali makan sama-sama kat kantin sambil berbual.
kalau terserempak di mana-mana pun selalu jugak berbual kosong.
orangnya peramah, sentiasa berwajah ceria.
kadang-kadang terdengar jugak dia menyanyi kecil atau berlagu sambil bersiul.
tengah hari semalam, semasa aku menuju ke bank untuk bayar apa-apa yang patut, aku bertembung dengannya.
tapi kali ini wajahnya berbeza. mulutnya kelihatan terkumat-kamit, merungutkan sesuatu.
sambil berjalan laju, menuju ke ofisnya.
seperti biasa, aku menegurnya "aik lajunya, apa hal ni...?"
"inilah masalahnya, orang bagi kerja tak mau kerja!' katanya dengan nada marah & muka yang geram & garang. kemudian dia berlalu sambil mulutnya terus merungutkan sesuatu.
selalunya kalau bertembung dengannya di jalanan, kami akan berhenti. bersalam & berbual 'sepatah dua kata'. kali ini langsung tidak.
marah benar dia nampaknya. ada sesuatu yang mengganggu emosinya.
biarkanlah. esok lusa, aku harap kalau bertembung lagi dengannya, aku akan dapat lihat semula sikap peramah & wajah cerianya.

0 refleksi: