bercuti di bagan lalang

Aug 11, 2009



tika mentari terbenam


berkhemah & mandi manda

projek sepang goald coast

kira2 seminggu lps aku buat booking sebuah chalet di bgn lalang. antara rumh aku dgn pantai bagan lalang tklah jauh sgt. lagipun kami dh kerap ke sana. ttp disbbkan sudah beberapa kali anak2 aku men'cadang'kan spy kami bermlm di sana, pd kali ini aku akur sj, lagipun cuti sekolah hujung bulan nanti sudah masuk bulan puasa. kata mrk kepergian utk mandi laut & bermain dipnatai tdk mencapai kepuasan krn terlalu singkat. jadi sepulangnya dr bt pahat kami pun singgah di bgn lalang.
sampai di kaunter pendaftaran chalet yg ditempah, tertulis pd kaunter, 'mohon maaf, chalet sudah penuh'. tkda sesiapa di kaunter. alamak, kataku perlahan. pasti anak2ku kecewa. lagipun booking yg aku buat tkguna sebarang deposit, bak kata org 'pakai air liur' aje. lagipun waktu dah hampir 5:30 ptg, sedangkan aku diberitahu masa buat tempahan hari tu syaratnya mesti check in sebelum jam 5:00 sbb kalau ramai org, booking tu dikira batal.sedang aku berdiri2 di kaunter agak kebingunan, tiba2 muncul dr dlm pejabat, seorg lelaki. memperkenal dirinya sbg pengurus di situ. "mintak maaf cik, dh penuh dah". "saya ada buat booking...". "dah booking tkda masalah...apa nama encik, saya semak". kata pengurus tu."saya......" jwbku. "ya, ya, ada booking...."selesai buat bayaran kami pun masuk bilik. chaletnya selesa & bersih. berdepan sj dgn pantai.berbaloila dgn harganya yg sederhana. selesai je angkut barang dr kereta kami pun tk lengah lagi terjun ke laut. mandi-manda puas2. kebetulan pulak air tengah pasang. wow...bestnya.
sebelah mlamnya kami makan ikan bakar & makanan laut yg segar di kedai tepi laut. bersebelahan sj dgn chalet kami. yg penting harganya berpatutan & kami nikmati hidangan hingga tersandar kekenyangan. pulang ke chalet, kami lepak di wakaf yg disediakan di tepi chalet. sambil minum kopi o panas & makan kacang goreng.
pg esoknya bersarapan di kedai berhampiran chalet di tepi pantai. dekat sj. kemudian sesi bergambar. diikuti sekali lagi sesi mandi manda. bermain pasir, main bola, main frisbee, lompat ombak & kejar2 dlm laut. seronok sakan. kami bermain pantai hingga keletihan. hanya kembali ketika waktu tgh hari utk check out. selesai berkemas & angkut barang ke kereta kami ke pasar ikan/hasil laut yg terletak tk jauh dr chlet tsbt. kami lihat ramai yg 'memborong' ikan & hasil laut lain. semuanya segar bugar & harganya berpatutan. peniaganya pula ramah tamah. harga pun masih boleh ditawar jika beli dlm jumlah bnyk.sudahnya kami beli udang, kepah & ikan bawal, tenggiri & cencaru utk stok dibawa pulang. walaupun cadangan asalnya cuma nk beli udang.
bermalam, bercuti, berkelah & mandi manda di bagan lalang memang berbaloi-baloi, bak kata amy search...

0 refleksi: