cuti sebelum waktu

Aug 14, 2009

aku langsung tdk merancang cuti kali ini. entah kenapa aku pilih tarikh ini. cuti seminggu, pd pertengahan bulan. isteri aku sendiri terkejut kenapa aku tiba2 ambik cuti. aku sendiri tk pasti sebenarnya. mungkin sbb sedikit tekanan kerja. atau 'cemburu' melihat rakan sekerja lain yg cuti memanjang. seolah-olah cuti mrk tk habis-habis. pelik jgk, aku yg jarang bercuti ni pun terkadang teragak-agak nk ambik cuti. takut cuti tak cukup sampai ke hujung tahun.
tp cuti tak dirancang ni ada baiknya. kalau nk merancang kena ikut perancangan org lain jgk. bila tk dirancang ni kita bebas buat perancangan sendiri. secara spontan.
dlm seminggu ni aku dpt mengecat bilik depan rumahku, uruskan pendaftaran sekolah erin, buat kerja ofis yg ku bwk balik, jaga eril yg demam, belajar memasak nasik goreng (gara2 malas ke kedai mkn), uruskan beberapa perkara berkaitan perancangan kewangan dgn bank, mengemas surat-menyurat & dokumen yg berlonggok & sbhgnnya sudah wajar dibuang atau dibakar, tanam benih pokok pakma, uruskan dobi pakaian, survey kedai kereta terpakai, tonton siaran tv termasuk beberapa rancangan lama yg sebelum ni aku tk pernah tonton, bersenam guna mesin yg dh mengeluarkan bermacam bunyi keriut, potong rumput belakang rumah, balut buah pokok mangga yg mengeluarkan buah pertamanya, repair ampaian kain yg dah senget....fuh panjangnya senarai. semua tu tak mungkin aku buat kalau aku merancang cuti kali ini....
cuti kali ini aku penuhi tanpa rasa bosan. semuanya ku buat dgn fikiran santai. kalau kita rancang tp tk jadi, mungkin timbul rasa tension. kalaulah selalu dpt cuti tapi gaji tetap jalan...alangkah ....

0 refleksi: