mana tiket tol?

Aug 7, 2009

dah berpuluh thn aku memandu. hampir setiap hari melalui plaza tol. tk pernah aku alami apa yg berlaku semlm. yep, ptg semlm, pulang dr kerja agak lewat, hampir jam 7:00. ada kerja urgent. walaupun waktu begitu trafik 'sepatutnya' dh lengang, tk sesak. tp yg berlaku smlm sebaliknya jammed. hampir dgn tol sg besi .bukannya highway tapi susur ke the mines/astro yg jammednya melimpah ke highway. ramai yg potong q, sudahnya laluan yg tkde kene mengena pun sesak teruk. berhimpit-himpit, meloloskan kereta masing2. taktik aku ialah mengekori lori di dpn. sbb kereta lain tkkan nk himpit lori 10 tan. jadi cepatlah aku sampai ke plaza tol. slps je plaza tol sg besi, semuanya lancar.
setiba di plaza tol nilai, mcm biasa aku hulurlah duit. pekerja tol tu tiba2 bertanya "tiketnya mana incik?". hah!...aku pun seluk poket baju, takda. cari di dashboard, takde. cari bwk kerusi, pun tkde. cari dlm glove box, lagila takde. aku mula gabra...kereta di blkg dah mula berbaris. "eh, tkdela resit saya...". "incik ambik tk td, atau terlupa atau tadi incik pakai touch n go?" tanya pekerja tol. "saya tk ingatla, t n g, saya tk pakai...macam mana yek?" tanyaku. "kalau incik tk ambik, tk pe, kalau ambik, kena caj...tkpa saya cuba tanya diorg. td incik masuk tol mana?". "sg besi"....aku terdengar mrk hubungi seseorg. terdengar suara seorg lelaki menjwb "tadi driver kereta tu tk ambik tiket, dia terus jln" dia mengesahkan. "incik tk ambik tiket tadila..." terang jurutol. sambil memulangkan baki bayaran.
serentak tu, aku menjeling cermin pandang belakang. muka pemandu kereta diblkg berkerut & terkumat-kamit. barisan kereta makin panjang. bila palang tol diangkat, aku pun terus memecut kereta ku. dlm hati berkata 'dh berpuluh thn bwk kereta, mcm mana boleh lupa...' sambil menggaru kepala yg tk gatal...

0 refleksi: