kisah pemandu teksi dengan pelancong jepun

Aug 6, 2009

pelancong memang perlu khidmat pemandu teksi utk ke mana2. jd tk heranla, memang ada kaitan antara kedua2nya. cuma yg nk aku ceritakan ialah gelagat pemandu teksi dgn pelancong tu. masa aku dlm sebuah teksi semasa di kuching, drebar teksi tu terima satu panggilan telefon. menariknya, pemandu tu gunakan hands free. jadi dptla aku dgr perbualannya.
yg kelakarnya komunikasi antara mrk. mcm itik berckp dgn ayam. aku agak itu warga asing. pelancong warga asing tu nk guna khidmat drebar teksi tu di sebuah pjbt pos (yg aku dpt agak, si pelancong tu pernah guna teksi tu sbb tu dpt no. telefon drebar teksi tu) kalau ikutkan apa yg aku dpt dengar. english yg diguna pelancong tu berterabur & susah nk fhm. aku sdr tk fhm. ttp yg menariknya drebar teksi tu fhm. malah english yg digunakan oleh drebar teksi tu begitu fasih sekali. dpd pertuturan tu aku mengagak sama ada pelancong tu dr jepun atau korea.
habis perbualan mrk, aku pun bertanyakan drebar. "itu org jepun ke korea?". si drebar teksi ketawa "org jepun. itu hari dia ada naik teksi saya. dia ambik no. telefon. senang mintak tolong teksi pergi mana2". jelasnya. "dia mintak saya ambik dia kat pejbt pos...saya kata saya pergi hantar customer dulu lps tu ambik dia kejap lagi...".
aku tabik dgn drebar teksi tu...

2 refleksi:

suriahoney said...

kuara rumpur, rataran mereka...arigaato gozaimasu.

editor kampung said...

respekla drebar teksi tu. kengkadang tu diorg boleh ckp bnyk bahasa, maklumla dh biasa bergaul dgn mcm2 ragam org mcm2 kaum.