badak berendam & lompat tikam

Aug 31, 2009

ptg smlm abg iparku menelefon wifey. katanya nk bwk mak mentuaku dr kg & singgah ke rumh utk berbuka. olh sbb dh bgtau awal2, tk sedapla kalau masak biasa2 aje. mungkin msk spesial skt. wifey cadang nk masak ikan asam pedas. jd kamipun ke psr. selain beli kepah utk dimasak sup.
ptg tu aku ke psr ramadan. wifeyku pesan spy belikan kuih tepung pelita, badak berendam atau lompat tikam. tentang tepung pelita tu aku kenal, pernah beli & pernah mkn. tp perihal badak berendam & lompat tikam, dua jenis kuih yg dikatakan berasal dr pantai timur, tdk pula kutahu bgmana rupanya. aku dh katakn pd wifey yg aku tk kenal. wifey plk masa tu sibuk di dapur, memask. katanya berpesan , cuba cari di gerai yg jual makanan pantai timur misalnya gerai yg jual nasi kerabu.
maka aku pun pergi ke pasar ramadan dgn 'motif' utama dptkn 2 jenis kuih berkenaan. sampai di sana yg kutuju spt yg dipesan olh wifey. kedai yg jual makanan pantai timur. lalu aku pun dgn muka selamba bertanya'mana satu kuih badak berendam...?". aku bernasib baik, bila yg menjual tu berkata 'tu dia..." sambil menunjukkan kuih yg berwarna hijau diselaputi kuah berair warna putih seakan santan. "kuih lompat tikam ada tak?" tanyaku lagi/ "yg ni kuih lompat tikam..." tunjuk tuan punya gerai. "jugak berwarna hijau & putih dgn ada pencecahnya sekali. slps dibungkus & membayarnya, aku pun pulang dgn senyum lega. kuih badak berendam & lompat tikam utk mak mentuaku, hidangan berbuka nanti.

0 refleksi: