di hujung titik merah

Aug 6, 2009

ptg semlm lg aku sedar yg petrol keretaku sikit. jd aku rancang isikannya pg ni. di stesen minyak yg biasa aku singgah. sbb letaknya memang di laluan harianku ke tmpt kerja. sebelum tol, sebelum susur ke highway.
entah kenapa pg ni belum buka lg. masih bergelap. tk mcm biasa, buka awal. jadi aku tunggu dlm 5 minit. masih belum ada tanda2 pekerjanya dtg. terdetik dlm kepala, sama ada utk berpatah balik ke stesen minyak terdekat (yg tdklah dekat sgt) atau meneruskan sj perjalanan. wp jarum meter minyak nampaknya sudah hampir ke garis merah E ttp belum keluar simbol merah pam minyak tu...
jadi keputusannya, sama ada berpatah balik & mungkin lewat dpd biasa atau teruskan perjalanan & hadapi risiko tersadai di tgh highway sbb kehabisan petrol? anehnya aku pilih yg berisiko...teruskan memandu!
akibatnya sepnjg pemanduan konsentrasi aku agak terganggu. sekejap2 akan mengerling ke arah jarum meter minyak. hati mula berkata2 "betulke keputusan ni?""sempat ke sampai ke stesen minyak","kalau minyak habis tgh jln, nak buat camne?". rasa menyesal mula menyelinap. rasa gusar semakin menguasai.
sasaran aku ialah sebuah stesen minyak hampir dgn plaza tol sg besi. slps susur keluar kajang, nyala merah dgn gambar pam minyak terpapar di skrin. alamak! aku mula cemas. langkah defensif aku ambik. tukar dr lorong tengah ke lorong kiri. perlahankan kelajuan...
aku dh mula reda & akur dlm hati, yg aku dh buat keputusan yg silap. aku tk sepatutnya ambik risiko. mcm mana kalau ada eksiden menyebabkn jln jammed tiba2. tak ke naya?
tp masih ada sedikit keyakinan bila semakin hampir ke hala stesen minyak yg aku tuju. semakin hampir walaupun warna merah di skrin aku rasakan semakin terang...
dlm kegusaran yg semakin memuncak, aku dh nampak stesen minyak kira2 1km di dpn." c'mon bro..." terluncur kata2 menguatkan semangat yg aku tujukan pd keretaku. 500m, 300..200 ...100 m....sampai je di stesen minyak tu aku menarik nafas lega yg panjang....
lain kali aku tk buat dah...

2 refleksi:

suriahoney said...

ha ha...tu la laen kali jgn buat lg!

editor kampung said...

gerenti gelabah habis. berpeluh dahi beb dlm keadaan genting mcm tu. jgn ambik risikola pasal minyak kereta ni. mana tau ada emergency tgh jln ke jammed ke...