hari pertama dan kebab

Aug 22, 2009

hari pertama puasa berlalu dgn lancar.
agak mengejutkan, eril & erol mudah sj dibnegunkan utk bersahur. mungkin semangat hari pertama. tp nampknya, mrk tk lalu mkn. mungkin esok kena mkn makanan lain bukannya nasi berlauk. aku cadangkan makan sosej atau roti atau telur sj, tambah membantu ialah hujan yg turun berkali kali sejak 11:00 pg. jadi cuaca tklah panas sgt. sepnjang hari ni eril &eril duduk di rumah. tonton tv jadi agenda utama. erin tk puasa, jd aku bagi warning pdnya kalau nk mkn, jgn mkn dpn abang2nya. erin ikut aje, seakan si kecil ini mengerti.
masuk ke petang, aku perhati, erol sedikit 'goyah'. beberapa kali kulihat dia ke dapur. buka peti sejuk. aku buat2 tk nampak. kira2 jam 3:00 dia mengadu lapar. tanyanya"roti yg beli semlm ada lagi tak?"aku pun guna 'ayat power' utk memujuk & membodeknya. 4 jam lagi, lg pun hari ni taklah mencabar sbb cuaca tk panas.
jam 6:00 aku, erol & eril ke bazaar ramadan berhmpiran rumah. penuh sesak. thn ni tk bnyk gerai jual kuih muih. yg banyk jual lauk-pauk. mungkin sbb hari pertama. bnyk kedai yg diserbu sudah kehabisan apa yg dijual. sasaran utama kami ialah gerai kebab, makanan kegemaran eril & erol. ramai org di situ. nasib baik dpt jgk beli sbb stok kebab pun hampir licin. hari pertama ni kami berbuka puasa di rmh kak lang. usu & famili pun ada. olh sbb masing2 bwk makanan, bila dikumpul jadi bnyk sekali hidangannya.
alhamdulillah semuanya berjln lancar di hari pertama.

0 refleksi: