kucing takda, tikus menari-nari

Aug 26, 2009

bossku bercuti. akan balik bertugas hanya pd 1 oktober. aku dilantik sbg pemangku. menjalankan tugas2nya. sepnjang tempoh itu aku ‘tdk layak’ bercuti. hatta cuti raya sekalipun. itu bukan masalah besar bagi aku. cuti raya tahun ni pun agak panjang 4 hari. sempatlah kalau nk balik ke kg wifey & kampungku sendiri. lagipun lepas boss balik nanti, aku akan pulun bercuti pulak...hu hu. sebelum ni pun aku sudah bnyk kali memangku tugasnya. tapi biasanya dlm tempoh singkat. kali ini tempohnya panjang. aku tak tertekan sgt menjlnkan tugas yg diamanahkan. cuma yg memeningkan kepalaku ialah menjalankan dua tugas serentak. pastinya sedikit sebanyak memberi bebanan. kerja aku sdr pun berlambak.tapi yg lebih membebankan ialah menangani kerenah pekerja di bawahku. sehari dua ni aku hanya pantau saja. sudah ternampak pun ketdkakuran mrk. maklumlah bila kucing takda, tikus menari-nari.
aku ada cara aku sendiri mengawas mrk. aku ada ‘cctv’ sdr. bulan puasa pun ada yg nak 'mengular'. dah mula 3-4 org yg berikan alasan keluar utk uruskan hal peribadi. jumpa lawyer la, jumpa pemajula, uruskan tabung haji, urusan surat wasiat – ada sj alasan mrk. satu saja pesanku, yg aku dimaklum mrk ada urusan, kalau mrk ‘melencong’ ke lain atau terbabit dlm sebrang masalah di luar, aku tdk akan pertahankan mrk. semasa boss ada, tk pulak mrk ada urusan mendesak begitu. Strategi minggu pertamaku, pantau dulu. Aku berikan mrk benefit of the doubt. tunggulah minggu dpn. ada surprise utk mrk kalau terus-terusan dgn kerenah yg menyusahkan aku!

1 refleksi:

suriahoney said...

bnyk ke tikus kt tmpt you, eee gelila...he he